‘CO-DESIGN’을 통한 아이들이 놀러오는 학교 놀이터 만들기 사례 연구
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 정선아 | - |
dc.contributor.author | 김희진 | - |
dc.contributor.author | 박보영 | - |
dc.contributor.author | 편해문 | - |
dc.date.available | 2021-02-22T05:25:02Z | - |
dc.date.issued | 2020-04 | - |
dc.identifier.issn | 2233-9159 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/1562 | - |
dc.description.abstract | 본 연구는 ‘CO-DESIGN’을 통해 학교 구성원과 놀이터 전문가가 학교 놀이터 조성에 참여하는 과정과 그 의미를 탐구하는데 있다. ‘CO-DESIGN’은 놀이터 사용자인 어린이, 교사, 부모 그리고 놀이터전문가가 함께 놀이터 디자인에서부터 조성까지 전 과정에 참여하여 놀이터를 만드는 협력적 참여과정이다. 놀이터 관련 이해 당사자만 놀이터를 디자인하는 과정에 참여하는 ‘참여디자인’을 확장한 개념이다. 연구 방법은 A시 교육청의 ‘아이들이 놀러오는 학교 놀이터 만들기’ 사업에 선정된 두 초등학교에 ‘CO-DESIGN’을 적용한 사례를 분석하는 사례 연구이다. 두 학교의 ‘CO-DESIGN’은 2017년 9월 ~ 2018년 4월까지 약 7개월 간 이루어졌으며, 참여 관찰자로서 연구자는 전 과정을 촬영 및 녹음을 하고, 참여자 인터뷰를 통해 자료를 수집하였다. 연구 결과 두 학교의 ‘CO-DESIGN’ 절차는 ‘놀이터 디자이너와의 만남’, ‘놀이와 놀이터에 대한 관점 세우기’, ‘학교 놀이터 디자인하기’, ‘설계 디자인 공유하기’, ‘시공’, ‘어린이 감리’의 과정으로 이루어졌다. ‘CO-DESIGN’를 통해 만들어진 학교 놀이터의 의미는 다음과 같다. 첫째, 놀이터는 어린이를 중심으로 한 ‘경청의 공동체’에서 만들어졌다. 둘째 모든 참여자들의 수평적 소통으로 만들어진 놀이터이다. 셋째 사용자인 어린이의 놀이에 따라 ‘되어가는 놀이터’ 이다. | - |
dc.description.abstract | This research aims to explore the ways in which the members of school community and the play experts take part in building a meaningful place for school playground through ‘CO-DESIGN’. ‘CO-DESIGN’ refers to a cooperative process of building a playground of which participants are from children, parents, teachers and to experts. This is a broader conception of ‘Participatory-design’ in that the existing conception is based only upon the persons concerned. The methodology for this research adopts the case study. It examines the two schools’ ‘CO-DESIGN’ carrying out ‘Building a playground, welcoming children’ in A local school district. This research was conducted for 7months from September 2017 to April 2018. The whole process of this research was filmed and recorded. Also, as a participant observer, it took the various interviews with the participants of ‘CO-DESIGN’. As a result, course of ‘CO-DESIGN‘ was that, ‘Meeting Playground Designers’, ‘Setting a Perspective on Play and Playground’, ‘Designing School Playgrounds’, ‘Sharing Plan Design’, ‘Construction’, ‘Child construction supervision’. Meanings of playground that found out from this research through ‘CO-DESIGN’ come as follows. First, the playground is built upon ‘Community of listening’ with child-centered approach. Second, the playground involves horizontal communication by all participants. Finally, it is ‘Becoming-playground’ of which focus is on children’s playing. | - |
dc.format.extent | 42 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 한국어린이교육문화비평학회 | - |
dc.title | ‘CO-DESIGN’을 통한 아이들이 놀러오는 학교 놀이터 만들기 사례 연구 | - |
dc.title.alternative | A case study of “CO-DESIGNING” school playgrounds | - |
dc.type | Article | - |
dc.publisher.location | South Korea | - |
dc.identifier.doi | 10.26834/kscice.2020.10.1.35 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 어린이교육비평, v.10, no.1, pp 35 - 76 | - |
dc.citation.title | 어린이교육비평 | - |
dc.citation.volume | 10 | - |
dc.citation.number | 1 | - |
dc.citation.startPage | 35 | - |
dc.citation.endPage | 76 | - |
dc.identifier.kciid | ART002578032 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
dc.subject.keywordAuthor | 학교놀이터 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 놀이 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 'CO-DESIGN' | - |
dc.subject.keywordAuthor | 경청의 공동체 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 소통 | - |
dc.subject.keywordAuthor | '되어가는' 놀이터 | - |
dc.subject.keywordAuthor | School playground | - |
dc.subject.keywordAuthor | Play | - |
dc.subject.keywordAuthor | 'CO-DESIGN’ | - |
dc.subject.keywordAuthor | Community of listening | - |
dc.subject.keywordAuthor | Communication | - |
dc.subject.keywordAuthor | Becoming-playground | - |
dc.identifier.url | http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010027703017 | - |
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
Sookmyung Women's University. Cheongpa-ro 47-gil 100 (Cheongpa-dong 2ga), Yongsan-gu, Seoul, 04310, Korea02-710-9127
Copyright©Sookmyung Women's University. All Rights Reserved.
Certain data included herein are derived from the © Web of Science of Clarivate Analytics. All rights reserved.
You may not copy or re-distribute this material in whole or in part without the prior written consent of Clarivate Analytics.