Music Teachers’ Experiences in a Summer Institute for Teaching Music Composition Using Technology컴퓨터를 활용한 작곡 수업에 대한 교사연수 경험 탐색
- Other Titles
- 컴퓨터를 활용한 작곡 수업에 대한 교사연수 경험 탐색
- Authors
- 신혜경
- Issue Date
- Dec-2017
- Publisher
- 미래음악교육학회
- Keywords
- Music teacher education; teaching and learning music composition; technology-based music instruction; professional development of music teacher; 음악교사교육; 작곡 교수학습; 테크놀로지 기반의 음악 수업; 교사 전문성 개발
- Citation
- 미래음악교육연구, v.2, no.2, pp 21 - 36
- Pages
- 16
- Journal Title
- 미래음악교육연구
- Volume
- 2
- Number
- 2
- Start Page
- 21
- End Page
- 36
- URI
- https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/159040
- DOI
- 10.36223/jnafme.2017.2.2.002
- ISSN
- 2508-4402
2671-8057
- Abstract
- The purpose of this study is to explore the challenges in preparing public school teachers to teach music composition within the digital environment. Focusing on in-service teachers’ experiences during a summer institute held in the United States, this study explores teacher reflections, processes, and practices as they are engaged in learning to teach music composition. This study adopted qualitative case study method and multiple data resources such as in-depth interviews, observations, researcher’s field notes and teacher-participants’ self-reflections were used. First, the main feature of summer institute was comprehensiveness in experiences of teaching and learning music composition. This institute provided motivation to apply music composition to their teaching practices while feeling aesthetic achievement, restoring confidences in creating music, and experiencing what their students would feel and think in learning composition. Second, technology influenced on the nature and interactions of teaching and learning composition in the summer institute while simultaneously providing the conveniences and the barriers. Particularly, skills and knowledge about music technology, including using software and equipping hardware, were combined with the content of learning music composition
본 연구는 컴퓨터를 활용한 작곡 수업에 관한 교사들의 연수 경험 탐색을 목적으로 한다. 미국에서 열린 하계교사연수에 참석한 음악교사들의 작곡 지도의 과정, 반성적 성찰, 관습을 살펴보았다. 연구 방법은 사례연구이며 심층 면담, 수업 관찰, 연구자의 연구일지, 교사참여자들의 성찰일지와 같은 다중 자료원을 활용하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 하계교사연수는 교사들에게 작곡 교수학습에 관련된 포괄적인 경험을 제공하였다. 음악교사들은 연수 경험을 통하여 음악을 만드는 과정에서 심미적 체험을 하였고, 음악 창작에 대한 자신감을 회복하였으며, 학생들이 작곡을 배우는 과정에서 어떻게 느끼고 생각하는가를 경험하면서 작곡 수업에 대한 동기를 부여할 수 있었다. 둘째, 테크놀로지는 하계교사연수에서 편리와 장애의 양면을 제공하며 작곡 교수 학습의 본질뿐 아니라 상호작용의 측면에까지 영향을 주었다. 특히 소프트웨어와 기기 사용과 같은 테크놀로지에 관련된 기술과 지식은 작곡 학습의 내용과도 밀접하게 관련되어 있었다.
- Files in This Item
-
Go to Link
- Appears in
Collections - 특수대학원 > 교육대학원 > 음악교육전공 > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.