Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

음악창의성 신장을 위한 수업모형 개발Development of an Instructional Model for Nurturing Music Creativity

Other Titles
Development of an Instructional Model for Nurturing Music Creativity
Authors
최은식신혜경
Issue Date
Nov-2015
Publisher
한국음악교육학회
Citation
음악교육연구, v.44, no.4, pp 261 - 281
Pages
21
Journal Title
음악교육연구
Volume
44
Number
4
Start Page
261
End Page
281
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/159079
ISSN
1229-4179
2713-3788
Abstract
본 연구는 학습자의 음악창의성 신장을 위한 수업모형의 개발을 목적으로 한다. 연구 절차는 다음과 같다. 일반 및 음악창의성 이론, 음악학습 이론, 구성주의 학습원리를 고찰하여 개념적 틀을 구성하였으며, 이 틀에 근거하여 학습자의 창의적 음악 사고를 촉진할 수 있는 수업모형 개발을 위한 조작적 원리를 도출하였다. 도출된 원리에 근거하여 창의적 음악사고력 신장에 위한 수업 모형을 개발하였다. 마지막으로 음악창의성 수업 개념모형에 근거하여 개발된 교수-학습 계획안을 제시하였다. 본 연구의 음악창의성 수업을 위한 개념모형은 음악적 사고의 단계와 이에 상응하는 교수-학습절차로 이루어져 있다. 음악적 사고의 과정은 [감지]-[숙달]-[구성 및 종합]의 세 단계로 개념화 되었다. 교수-학습 절차는 ‘학습 맥락과 내용에 관한 감각적 감지’-‘모방을 통한 가락 및 리듬패턴 습득’- ‘체화된 음악재료를 활용한 즉흥문답’과 ‘상징연결을 통한 습득한 패턴의 인지적 강화’- ‘즉흥과 창작활동을 통한 음악적 아이디어의 구성’의 절차로 구체화되었다.
The purpose of the study was to develop an instructional model for developing students’ creativity-centered music thinking. Based on the theories and principles of creativity, musical creativity and constructivism, and music teaching and learning, operational principles were built. On the basis of these operational principles, the instructional model for nurturing creativity-centered musical thinking was finally developed. This model consisted of the three thinking stages: ‘Perceiving the learning context’, ‘mastering tonal and rhythmic patterns’, and ‘constructing musical ideas’. From the perspective of teaching and learning procedures, students sense the focal context and concept of each class in the perceiving the learning context stage. The mastering tonal and rhythmic patterns stage includes the following three subcategories: (1) mastery of patterns by modeling, (2) improvisation using mastered patterns, and (3) cognitive reinforcement of mastered patterns through literacy activities. Finally, the constructing musical ideas stage refers to reconstructing and representing students’ musical ideas through creating and performing music and participating in reflective discussions. An example of a lesson plan created using this model was presented, and the implications of creativity in musical education were provided.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
특수대학원 > 교육대학원 > 음악교육전공 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE