Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

[지젤]에 나타난 계급 상징성 연구A Study on Class Sym bolism in [Giselle]

Other Titles
A Study on Class Sym bolism in [Giselle]
Authors
전효정
Issue Date
Dec-2023
Publisher
국제문화&예술학회
Keywords
Romantic Ballet; Giselle; Story; Class; Symbolism; 로맨틱 발레; 지젤; 스토리; 계급; 상징성
Citation
국제문화예술, v.4, no.3, pp 115 - 129
Pages
15
Journal Title
국제문화예술
Volume
4
Number
3
Start Page
115
End Page
129
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/159658
DOI
10.46506/jica.2023.4.3.115
ISSN
2733-6654
2765-6985
Abstract
연구목적: 본 연구는 [지젤] 작품의 정통성을 강조하는 스토리 요인을 파악하고, [지젤] 작품에 표현된 계급 상징성과 관련이 있는 동작과 무대장치, 의상디자인 등을 중심으로 그 안에 내재된 계급의 상징적의미를 탐색하고자 한다. 연구방법: 문헌고찰과 영상분석 자료를 통해 결론을 도출한 질적 연구이다. 문헌고찰은 학위논문과 학술지 연구, 예술 인문학 서적 및 공연 프로그램, 해외 발레단 홈페이지(5곳)를 분석하였다. 영상분석은 2012년 볼쇼이발레단 공연 실황, 2023년 마린스키발레단 공연실황 영상자료를 분석하였다. 연구결과: 첫째, 마임(Mime)을 통한 동작분석에서 등장인물들 간의 마임을 중점적으로 분석한 결과귀족 캐릭터 사이에도 낮은 계급의 귀족과 동일한 계급 그리고 높은 계급의 귀족이 상징적으로 나타남을알 수 있었다. 둘째, 무대미술에서는 1막 알브레히트의 성(Castle)과 지젤 마을의 위치를 상⋅하 구조로배치하여 계급 상징성을 표현하고 있다. 또한 1막 지젤의 사랑의 결말을 예측하기 위한 무대소품과 2막에서의 지젤의 무덤 그리고 귀족의 신분을 나타내는 알브레히트의 검(劍)과 검을 쥐는 마임에서 계급의 상징성을 찾을 수 있었다. 셋째, 1막 귀족들의 모자, 2막 알브레히트의 의상의 색상과 소재, 그리고 2막 윌리의상착용 에서도 계급의 상징성을 찾을 수 있었다. 결론: 작품 속 캐릭터를 정교하게 표현하기 위해서는마임을 통한 동작분석, 무대장치, 의상의 디자인과 색상에 대한 이해가 필요하다. 또한 작품의 내용, 설정된 시대, 장소, 문화에 대한 정확한 정보와 지식을 검증하고 그 상징적 표현의미가 무엇인지 알아야 발레작품을 바르게 제작할 수 있다.
Purpose: This study identifies story factors that emphasize the authenticity of [Giselle], We aim to explore the symbolic meaning of class inherent in the work, focusing on movements, stage sets, and costume design related to the class symbolism expressed in the work Methods: The research method is a qualitative study that draws conclusions through literature review and video analysis data. The literature review analyzed dissertations, academic journal studies, arts and humanities books and performance programs, and overseas ballet company websites (5 locations). Video analysis analyzed video data of the Bolshoi Ballet’s live performance in 2012 and the Mariinsky Ballet’s live performance in 2023. Result: First, as a result of analyzing the movements through mime, focusing on the mime between characters, it was found that even among noble characters, low-class nobles, the same class, and high-class nobles symbolically appear. Second, in stage art, class symbolism is expressed by arranging the locations of Albrecht’s Castle and Giselle’s village in an upper and lower structure in Act 1. In addition, the symbolism of class could be found in the stage props to predict the ending of Giselle’s love in Act 1, Giselle’s tomb in Act 2, and Albrecht’s sword, which represents his noble status, and the mime of holding the sword. Third, class symbolism could be found in the hats of the nobles in Act 1, the color and material of Albrecht’s costume in Act 2, and Willy’s costume in Act 2. Conclusion: In order to express the characters in the work in detail, it is necessary to analyze movements through mime, understand the design and color of stage sets, and costumes. In addition, you can properly produce a ballet work by verifying accurate information and knowledge about the content of the work, the era, place, and culture in which it was set, and knowing the symbolic meaning of expression.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE