Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

한국 중학생의 다문화수용성 발달에 관한 종단분석: 자아개념과 공동체의식 변인과의 관계를 중심으로

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author양명희-
dc.contributor.author권선아-
dc.date.available2021-02-22T05:25:28Z-
dc.date.issued2020-02-
dc.identifier.issn1738-0057-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/1622-
dc.description.abstract현재 한국사회는 빠른 속도로 다문화사회로 진입하고 있으며, 우리 사회의 통합과 지속가능한 발전을 위해서 다문화수용성은 그 어느 때보다 중요하게 부각되고 있다. 본 연구는 정체성이 확립되는 중요한 시기에 놓여있는 중학생을 대상으로 어떻게 다문화수용성이 발달해 가는가를 살펴보고자 한국교육개발원의 패널데이터를 활용하여 종단분석을 수행하였다. 분석한 결과를 살펴보면, 중1 시기에 자아개념이 높을수록 공동체의식은 높았지만, 다문화수용성은 낮았다. 그러나 학년이 올라감에 따라 자아개념의증가율은 공동체의식과 다문화수용성의 증가율과 정적 관계를 나타내었다. 한편 공동체의식의 경우, 중1 시기에 공동체의식이 높을수록 다문화수용성은 높게 나타났지만, 학년이 높아짐에 따라 공동체의식의 증가율은 다문화수용성과는 부적 관계를 나타내었다. 본 연구를 통해 확인된 이상의 결과가 주는 시사점을 논의하였다.-
dc.description.abstractCurrently, Korean society is rapidly entering multicultural society, andmulticultural acceptance is becoming more important than ever for the integrationand sustainable development of our society. The present study examined howmulticultural acceptance of middle school students is developing, using panel datafrom KEDI. The results indicated that the higher self-concept in the first grade,the higher the sense of community, but the lower the multicultural acceptance. However, as students’ grade goes up, the growth rate of self-concept was allrelated positively with the sense of community and multicultural acceptance. But,while the higher the sense of community in the first grade, the highermulticultural acceptance, the growth rate of sense of community was related withmulticultural acceptance negatively as their grade goes up. Based on these results,the implication were discussed.-
dc.format.extent22-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국방송통신대학교 원격교육연구소-
dc.title한국 중학생의 다문화수용성 발달에 관한 종단분석: 자아개념과 공동체의식 변인과의 관계를 중심으로-
dc.title.alternativeA Longitudinal Study on the Development of Multicultural Acceptance of Korean Middle School Students: Focusing on the Variables of Self-Concept and Community Consciousness-
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.doi10.26857/JLLS.2020.2.16.1.79-
dc.identifier.bibliographicCitation평생학습사회, v.16, no.1, pp 79 - 100-
dc.citation.title평생학습사회-
dc.citation.volume16-
dc.citation.number1-
dc.citation.startPage79-
dc.citation.endPage100-
dc.identifier.kciidART002559005-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.subject.keywordAuthor중학생-
dc.subject.keywordAuthor자아개념-
dc.subject.keywordAuthor공동체의식-
dc.subject.keywordAuthor다문화수용성-
dc.subject.keywordAuthor종단분석-
dc.subject.keywordAuthormiddle school students-
dc.subject.keywordAuthorself-concept-
dc.subject.keywordAuthorcommunity consciousness-
dc.subject.keywordAuthormulticultural acceptance-
dc.subject.keywordAuthorlongitudinal analysis-
dc.identifier.urlhttp://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE09311074-
Files in This Item
Appears in
Collections
대학 > 기초교양대학 > 기초교양학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kyun, Suna photo

Kyun, Suna
기초교양대학 (기초교양학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE