전국 수준 대학 글쓰기 연구의 필요성 및 활용 방안 고찰A Study on the Necessity and Application of National University College Writing Research
- Other Titles
- A Study on the Necessity and Application of National University College Writing Research
- Authors
- 구자황
- Issue Date
- Feb-2020
- Publisher
- 한국교양교육학회
- Keywords
- higher thinking skills; liberal arts education; educational goals; college writing; achievement standards; assessment tools; academic writing skills Abstract; 고등 사고력; 교양 교육; 교육 목표; 대학 글쓰기; 성취 기준; 평가 도구; 학술적 글쓰기 능력
- Citation
- 교양교육연구, v.14, no.1, pp 131 - 147
- Pages
- 17
- Journal Title
- 교양교육연구
- Volume
- 14
- Number
- 1
- Start Page
- 131
- End Page
- 147
- URI
- https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/1629
- ISSN
- 1976-3212
- Abstract
- 이 글은 일반적으로 연성화되는 교양 교육 특히 다양성과 자율성의 이름으로 최소한의 기본 연구를 수행하지 않는 학계 현실을 비판적으로 성찰하는 데서 시작되었습니다. 특히, 본 연구는 거의 모든 대학에서 요구하는 대학 작문에 대한 기본 연구의 필요성과 적용 및 대학 작문의 학문적 정체성을 탐구하였다.
대학마다 각각 다른 대학 글쓰기 교육의 현실을 고려하여 대학 작문 교육 목표의 세 가지 축 (① '학술적 글쓰기 능력', ② '고등 사고 능력', ③ '문제 해결 능력')과 대학 글쓰기 평가의 두 가지 축 (ⓐ '교육 과정 성취 기준', ⓑ '평가 준거 성취 표준')으로 단순화하였다. 교육 목표와 평가의 유기적 선순환은 대학 글쓰기 기초 연구의 목표이자 필요성이다.
대학 글쓰기에 대한 기초 연구를 활용하는 방안으로, 교육 현장에서 시급히 필요한 평가 도구를 개발할 때 감안해야 할 점을 다음과 같이 강조하였다. '총체적이고 분석적인 평가', '장르 및 유형의 개발, 대학 수준의 성취 기준', '각 대학의 연대와 협약을 위한 교양 교육 연구소의 활용' 등이 이에 해당한다.
This article began by critically reflecting on academic liberal education, which is generally softened, and academia reality that does not carry out even minimal basic research under the name of diversity and autonomy. In particular, this study explored the necessity and application of basic research on college writing, which is almost mandated by all universities, and the academic identity of college writing.
Considering the reality of college writing, which varies widely from university to university, the three axes of university writing education goals (① 'Academic Writing Skills', ②'Higher Thinking Skills ', ③'Problem Solving Skills') and University Writing Evaluation in terms of universality It is simplified to two axes (ⓐ 'Curriculum achievement standard', ⓑ 'Evaluation criteria achievement standard'). The design of a virtuous cycle of goals and evaluations is a unique goal and necessity of basic research in university writing.
As a means of applying basic research on university writing, some implications for developing an evaluation tool that has an urgent need in education are drawn and emphasized. In addition, it proposed a combination of 'comprehensive and analytical evaluation', 'development of genre and type, achievement standards at the university level', and 'use of the liberal arts education institute' for each university's solidarity and cooperation.
- Files in This Item
-
Go to Link
- Appears in
Collections - 대학 > 기초교양대학 > 기초교양학부 > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.