Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

한국판 중학생용 자기 위주 인지 왜곡 척도의 (How I Think Questionnaire: K-HIT)타당화 연구

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author이서란-
dc.contributor.author하은혜-
dc.date.available2021-02-22T05:27:08Z-
dc.date.issued2019-06-
dc.identifier.issn1976-667X-
dc.identifier.issn2733-4481-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/1812-
dc.description.abstract본 연구는 Gibbs, Barriga, & Potter(1992)에 의해 개발된 자기 위주 인지 왜곡 척도를 한국어로 번역하고, 타당도를 확인하였다. 자기 위주 인지 왜곡 척도와 공격성 질문지, 적대적 자동적 사고 척도를 학교 1학년부터 3학년까지의 남녀학생 361명에게 실시하였다. 그 중에서 불성실하게 답변한 설문지 등을 제외하고 최종적으로 선별된 245명을 대상으로 하여 탐색적 요인 분석을 실시한 결과, 기존의 연구에서와 같이 4개의 요인(자기중심성, 타인 비난, 축소화/잘못된 명명, 최악 가정하기)이 추출되었으며, 설명력과 요인 간 변별력이 낮게 나타난 16개의 문항을 제외하고 총 23개의 문항으로 척도를 재구성하였다. 또한 확인적 요인분석을 통하여 이 4요인 척도의 적합도를 검증하였다. 이 척도의 내적 합치도는 .94로 매우 높게 나타났으며, 수렴 타당도 역시 높게 나타났다. 그리고 자기 위주 인지 왜곡 척도의 의의와 유용성, 본 연구의 제한점과 후속 연구에 대한 방향성을 제시하였다.-
dc.description.abstractThis study aimed to develop Korean version of How I Think Questionnaire(HIT) to measure self-serving cognitive distortion for antisocial behaviors of adolescents. To examine its validity, the Korean translation of HIT, the Aggression Questionnaire, the Hostile Automatic Thoughts scale(HAT) were administered to 361 adolescents between Grade 7 through Grade 9. Out of them, 245 adolescents became the subject for factor analysis which yielded same four factors; self-centered, blaming others, minimizing/mislableing, assuming the worst. The final version of K-HIT consisted of 23 items out of original 39 items for cognitive distortion in HIT leaving 16 items with low factor loadings. K-HIT showed high internal consistency of .94 and high convergent validity with Aggression and HAT as well. The significance and usefulness and limit and future suggestion for further research were followed.-
dc.format.extent18-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국인지행동치료학회-
dc.title한국판 중학생용 자기 위주 인지 왜곡 척도의 (How I Think Questionnaire: K-HIT)타당화 연구-
dc.title.alternativeValidity Study of the Korean version of the Self-serving cognitive distortion Questionnaire(How I Think: HIT)-
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.doi10.33703/cbtk.2019.19.2.281-
dc.identifier.bibliographicCitation인지행동치료, v.19, no.2, pp 281 - 298-
dc.citation.title인지행동치료-
dc.citation.volume19-
dc.citation.number2-
dc.citation.startPage281-
dc.citation.endPage298-
dc.identifier.kciidART002483763-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.subject.keywordAuthor인지 왜곡-
dc.subject.keywordAuthor신뢰도-
dc.subject.keywordAuthor타당도-
dc.subject.keywordAuthor외현화 장애-
dc.subject.keywordAuthorcognitive distortion-
dc.subject.keywordAuthorvalidity-
dc.subject.keywordAuthorreliability-
dc.subject.keywordAuthorexternalizing disorder-
dc.identifier.urlhttp://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4050027269979-
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
생활과학대학 > 아동복지학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Ha, Eun Hye photo

Ha, Eun Hye
생활과학대학 (아동복지학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE