Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

후기 아동기 학교적응 변화에 대한 부모 방임과 학대 경향성의 동시 및 지연효과The Concurrent and Lagged Effects of Parental Neglect and Abuse on Longitudinal Changes in Late Childhood School Adjustment

Other Titles
The Concurrent and Lagged Effects of Parental Neglect and Abuse on Longitudinal Changes in Late Childhood School Adjustment
Authors
최수빈유미숙
Issue Date
Apr-2019
Publisher
한국심리학회산하학교심리학회
Keywords
school adjustment; neglect; abuse; concurrent and lagged effects; latent growth modeling; 학교적응; 방임; 학대; 동시 및 지연효과; 잠재성장모형
Citation
한국심리학회지:학교, v.16, no.1, pp 1 - 15
Pages
15
Journal Title
한국심리학회지:학교
Volume
16
Number
1
Start Page
1
End Page
15
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/1861
DOI
10.16983/kjsp.2019.16.1.1
ISSN
1738-463X
2734-0112
Abstract
본 연구의 목적은 후기 아동기 학교적응 변화에 대한 부모 방임과 학대 경향성의 동시 및 지연효과를 확인하는 데 있다. 이를 위해 한국청소년정책연구원에서 수행한 한국아동․청소년패널조사(KYCPS)의 초1 패널 자료 중 4차년도에서 7차년도(초등학교 4학년에서 중학교 1학년)까지의 종단자료를 활용하였다. 후기 아동기 학교적응 변화에 대한 부모 방임과 학대 경향성의 동시 및 지연효과를 확인하기 위한 분석방법으로는 잠재성장모형(Latent Growth Model: LGM)을 적용하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교적응의 수준은 점차 감소하는 것으로 나타났다. 둘째, 방임과 학대는 학교적응에 대한 동시효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 방임은 학교적응에 대한 지연효과가 있는 것으로 나타났으나 학대의 경우 지연효과가 나타나지 않았다. 본 연구에서는 위의 결과를 토대로 후속 연구에서 고려할 사항을 제안하였으며, 추후 방임과 학대를 경험하는 후기 아동의 학교적응을 이해하고 효과적으로 도울 수 있을 것으로 기대된다.
The purpose of this study was to explore the concurrent and lagged effects of parental neglect and abuse on longitudinal changes in late childhood school adjustment. This study utilized survey data from the fourth through seventh iterations of the Korean Child Youth Panel Study conducted on fourth-year elementary school students through first-year middle school students. The data was analyzed using latent growth modeling. The results were as follows. First, the level of school adjustment decreased gradually. Second, both neglect and abuse had concurrent effects on school adjustment. Third, neglect had lagged effects on school adjustment but abuse did not. The paper discusses the implications of these results. The results of this study can be used to better understand and support children who have suffered neglect or abuse adjust to school during late childhood.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
생활과학대학 > 아동복지학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE