영유아기와 초등 학령기아동 돌봄서비스 강화 및 질 제고 방안 - ‘돌봄’과 ‘교육’의 통합 관점에서-
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 정선아 | - |
dc.date.available | 2021-02-22T05:33:23Z | - |
dc.date.issued | 2017-10 | - |
dc.identifier.issn | 2233-9159 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/2222 | - |
dc.description.abstract | 본 연구는 우리나라 영유아기 단계와 초등학교 단계 돌봄서비스 강화 및 질 제고를 위한 방안을 제안하는데 목적이 있다. 이를 위해 첫째, 현재 정부지원의 돌봄서비스 체제 현황과 운영에 따른 문제점을 접근성, 이용비용 능력, 형평성, 질적 수준의 측면에서 분석하였다. 둘째, ‘돌봄’과 ‘교육’을 통합하고, 연령에 적합한 돌봄서비스를 제공하는 호주, 스웨덴, 일본의 사례를 통해 함의점을 도출하였다. 마지막으로 현재 돌봄서비스의 강화 및 질 제고를 위한 방안을 제안하였다. 본 연구의 주요한 개선 방안은 ‘돌봄’과 ‘교육’의 통합을 통해 연령에 적합한 돌봄서비스를 제공하는 것이다. 영유아에게 돌봄과 교육은 분리하지 않고 ‘돌봄 있는 교육’을 제공하고, 학령기 아동에게는 놀이, 레크레이션 등의 돌봄 서비스를 제공하는 방안이다. 그 외 돌봄전담사의 확보 어려움을 개선하기 위하여 단계별 확보 방안을 제안하였다. | - |
dc.description.abstract | This study aims at ways of strengthening and enhancing the quality of caring service in early childhood settings and primary schools. This study is based on a perspective of integration between education and caring. Caring is an ethics of education which is based on the relations, which is, responsibility, interdependence, love, attention, ties between caring providers and children. In this respective, I analyzed diverse caring service policies in early childhood settings and primary schools. The gap among caring services is not great, but targets of services are overlapped due to needs-based approach. Cases of Sweden, Japan, and Australia show how education and caring is integrated for children’s wellbeing. Finally I suggested ways of enhancing quality of caring services in early childhood settings and primary schools. | - |
dc.format.extent | 21 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 한국어린이교육문화비평학회 | - |
dc.title | 영유아기와 초등 학령기아동 돌봄서비스 강화 및 질 제고 방안 - ‘돌봄’과 ‘교육’의 통합 관점에서- | - |
dc.title.alternative | Ways of strengthening and enhancing the quality of caring services in early childhood settings and primary school - From a perspective of integrating caring and education- | - |
dc.type | Article | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.identifier.doi | 10.26834/kscice.2017.7.2.39 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 어린이교육비평, v.7, no.2, pp 39 - 59 | - |
dc.citation.title | 어린이교육비평 | - |
dc.citation.volume | 7 | - |
dc.citation.number | 2 | - |
dc.citation.startPage | 39 | - |
dc.citation.endPage | 59 | - |
dc.identifier.kciid | ART002275303 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kciCandi | - |
dc.subject.keywordAuthor | 돌봄 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 교육 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 방과후 과정 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 어린이집 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 유치원 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 초등학교 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 돌봄과 교육의 통합 | - |
dc.subject.keywordAuthor | caring | - |
dc.subject.keywordAuthor | education | - |
dc.subject.keywordAuthor | after school curriculum | - |
dc.subject.keywordAuthor | child care center | - |
dc.subject.keywordAuthor | kindergarten | - |
dc.subject.keywordAuthor | elementary school | - |
dc.subject.keywordAuthor | integration between caring and education | - |
dc.identifier.url | https://scholar.kyobobook.co.kr/article/detail/4010026004281 | - |
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
Sookmyung Women's University. Cheongpa-ro 47-gil 100 (Cheongpa-dong 2ga), Yongsan-gu, Seoul, 04310, Korea02-710-9127
Copyright©Sookmyung Women's University. All Rights Reserved.
Certain data included herein are derived from the © Web of Science of Clarivate Analytics. All rights reserved.
You may not copy or re-distribute this material in whole or in part without the prior written consent of Clarivate Analytics.