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모바일 간편결제서비스에 대한 만족도 영향요인 연구: 한국 거주 몽골인 사용자를 중심으로A Study on Customer Satisfaction of Mobile Easy Payment Service: Focused on Mongolian Users

Other Titles
A Study on Customer Satisfaction of Mobile Easy Payment Service: Focused on Mongolian Users
Authors
서드빌릭이예지설원식
Issue Date
Sep-2019
Publisher
한국국제경영관리학회
Keywords
모바일 간편결제서비스; 편의성; 안전성; 경제성; 지각된 유용성; 사회적 통용성; 고객만족도; Mobile Easy Payment Service; Convenience; Safety; Economic value; Perceived Usefulness; Social Influence; Customer Satisfaction.
Citation
국제경영리뷰, v.23, no.3, pp 201 - 225
Pages
25
Journal Title
국제경영리뷰
Volume
23
Number
3
Start Page
201
End Page
225
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/2832
DOI
10.21739/IBR.2019.09.23.3.201
ISSN
1598-4869
Abstract
본 연구에서는 개인의 지각된 유용성과 사회적 통용성이 국내 모바일 간편결제서비스에 대한 몽골 소비자의 만족도에 어떤 영향을 미치는지를 분석하였다. 이를 위해 국내에 거주하는 몽골인을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였으며, 총 97개의 표본에 대해 요인분석, 신뢰도분석 및 경로분석을 실시하였다. 실증분석 결과, 모바일 간편결제서비스의 편의성과 경제성이 개인의 지각된 유용성에 정(+)의 영향을 미치는 반면, 사회적 통용성에는 편의성만이 유의한 영향을 미침을 발견하였다. 안전성에 대한 인식은 서비스의 유용성에 대한 개인의 지각과 사회적 통용성에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 마지막으로 모바일 간편결제서비스의 유용성에 대한 개인의 긍정적인 인식은 만족도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으나 서비스의 사회적 통용성은 만족도에 유의한 영향을 미치지 않음을 발견하였다. 분석 결과는 서비스의 유용성에 대한 개인의 인식이 모바일 간편결제서비스의 만족도를 결정함을 의미하며, 향후 모바일 간편결제서비스에 대한 고객만족도를 높이기 위해서는 서비스의 편의성 및 경제성 향상에 초점을 두어야 함을 시사한다.
The Fintech industry is growing rapidly with the development of the ubiquitous era in which people can receive information and services they want whenever and wherever by connecting to the internet. One of the most developing sector in the Fintech industry is Easy Payment service. Now, mobile easy payment service is leaping from simple payment solving service to comprehensive financial platform. The purpose of this study is to investigate the effect of perceived usefulness and social influence on customer satisfaction of mobile easy payment services in Korea. For analysis, data was collected online by conducting survey with Mongolian residents in Korea and total of 97 samples were used. The result of analysis showed that convenience has a positive effect on perceived usefulness and social influence. However, the perception of safety does not have a significant effect on perceived usefulness and social influence. In addition, the economic value of mobile easy payment service has a positive effect on perceived usefulness, but does not have a significant effect on social influence. The positive perception of usefulness has a positive effect on satisfaction. However, the social influence does not have a significant effect on customer satisfaction of mobile easy payment service. The analysis results indicate that the individual's perception of the mobile easy payment service's usefulness determines the satisfaction of the service, and suggests that the company focus on improving the convenience and economic value of the service in order to enhance customer satisfaction with the service.
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