한국 대학생들의 듣기 성향 분석An Analysis of the Listening Styles of Korean College Students
- Other Titles
- An Analysis of the Listening Styles of Korean College Students
- Authors
- 정윤희; 김미선
- Issue Date
- Sep-2019
- Publisher
- 중앙어문학회
- Keywords
- 듣기 성향 프로파일; 듣기 능력; 사람 지향; 행동 지향; 내용 지향; 시간 지향; Listening Styles Profile; Listening ability; People-oriented listening; Action-oriented listening; Content-oriented listening; Time-oriented listening
- Citation
- 어문론집, v.79, pp 79 - 106
- Pages
- 28
- Journal Title
- 어문론집
- Volume
- 79
- Start Page
- 79
- End Page
- 106
- URI
- https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/3936
- DOI
- 10.15565/jll.2019.09.79.79
- ISSN
- 1229-6406
- Abstract
- 이 연구는 한국 대학생의 듣기 성향을 분석하는 데 목적이 있다. Barker & Watson의 듣기 성향 프로파일(Listening Styles Profile, 이하 LSP)을 도구로활용하여 한국 대학생들이 선호하는 듣기 유형을 살펴보고자 하였다. LSP는듣기 성향을 사람 지향 듣기 성향, 행동 지향 듣기 성향, 내용 지향 듣기 성향, 시간 지향 듣기 성향의 네 가지 듣기 스타일로 구분하였는데, 한국 대학생은 사람 지향적 성향이 가장 강하게 나타났으며, 시간 지향적 성향이 가장 약한 것으로 응답하였다. 성별에 따라 듣기 성향을 분석한 결과, 남학생이 여학생보다 내용 지향적 성향을 강하게 선호하였다.
이 연구에서는 대학생들이 듣기 성향에 따라 어떻게 구분될 수 있는지 파악하기 위해 군집 분석을 수행하였는데, 총 3개의 군집 유형이 적합한 것으로 나타났다. 본 연구에서는 군집 유형의 특성을 반영하여 군집 1은 ‘공감적 듣기형’, 군집 2는 ‘적극적 듣기형’, 군집 3은 ‘정보적 듣기형’으로 명명하였다.
대학생들의 듣기 유형을 검토하면 그들이 선호하는 듣기 방식을 파악할 수있을 뿐만 아니라, 효율적인 듣기 교육 방안을 모색하는 데에도 도움이 될 것이다.
This study analyzes the listening styles of Korean college students.
Using the Listening Styles Profile (Barker & Watson, 2000), we investigated the types of listening in Korean college students.
Listening Styles Profile(LSP) was distinguished with four types of listening styles: people-, action-, content-, and time-oriented listening.
Korean college students were found to show the strongest people-oriented listening and the weakest time-oriented listening.
According to gender, content-oriented listening was found to be significantly stronger for male students than for female students.
However, female students tend to be more people- and timeoriented than male students, but the difference was not statistically significant.
In addition, we conducted a 2-step cluster analysis to determine how college students can be classified according to their listening styles. As a result, three cluster types were found to be suitable: cluster 1 “synesthetic listening type,” cluster 2 “active listening type,” and cluster 3 “informational listening type.” This analysis of listening styles allows us to understand listening attitudes, habits, and preferences according to their own characteristics. If college students are aware of their listening style, they can adjust their listening comprehension through listening training. In addition, understanding other people's listening styles will enable more effective communication.
Examining college students' listening styles will help them understand their preferred listening styles and will also help them find effective listening instruction.
- Files in This Item
-
Go to Link
- Appears in
Collections - 문과대학 > 교육학부 > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.