Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

로버트 무진스키의 <소나타 제1번>에 관한 연구A Study on Robert Muczynski’s <Sonata No. 1, Op. 9>

Other Titles
A Study on Robert Muczynski’s <Sonata No. 1, Op. 9>
Authors
소윤경
Issue Date
Sep-2019
Publisher
한국피아노교수법학회
Keywords
무진스키; 피아노; 소나타; 미국 피아노 음악; Muczynski; Piano; Sonata; American piano music
Citation
음악교수법연구, v.20, no.2, pp 143 - 170
Pages
28
Journal Title
음악교수법연구
Volume
20
Number
2
Start Page
143
End Page
170
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/3945
ISSN
1738-5849
Abstract
무진스키(Robert Muczynski, 1929-2010)는 바로크부터 20세기의 음악어법 및 미국 대중음악의 요소를 융합하여 독창적인 음악세계를 구축한 20세기 미국의 대표적인 작곡가이자 피아니스트이다. 1957년 작곡된 <소나타 제1번>(Sonata No. 1, Op. 9)은 그가 남긴 세 개의 소나타 중 첫 번째 작품이다. 본 논문은 작품을 분석하기 전에 무진스키의 생애를 알아보았고 <소나타 제1번>에 나타난 무진스키 음악의 특징에 대해 살펴보았다. 이를 통해 그는 유일한 작곡 스승인 체레프닌(A. Tcherepnin, 1899-1977)의 영향으로 음악적 아이디어를 간결하게 사용하여 작곡하였고 다양한 리듬의 사용, 불규칙한 악센트, 독특한 음향효과를 창출함을 알 수 있었다. 무진스키는 전통적인 형식으로 작곡하였으며 리듬과 선율, 화성적인 측면에서는 역동적이고 다양한 리듬, 긴 호흡의 선율 보다는 간단한 선율, 부가음 또는 4도 간격으로 구성된 화성을 사용 한 것이 특징이다. 특히 작품의 종결 부분에서는 선율을 유니즌으로 강조하고 서로 다른 화음을 결합하는 독특한 양상을 보였음을 알 수 있다. 그는 악보에 매우 자세하게 다이나믹, 아티큘레이션, 지시어, 템포를 명기하여 음악적 의도를 분명하게 표현하였다. <소나타 제1번>의 분석 결과 제1악장은 제1주제의 기능이 약화되고 서주와 서주의 변형 및 발전, 제2주제를 중심으로 전개된다. 또한 다양한 양상의 연결구를 사용하여 곡을 연결하였다. 제2악장은 소나타 론도 형식으로 구성되었고 무진스키 특유의 변박자, 헤미올라, 오스티나토, 에너지 넘치는 다양한 리듬 등이 주로 사용된다. 이처럼 무진스키가 자신의 작품에서 전통적인 것과 새로운 것을 결합한 것은 새로운 것만이 가치 있다고 여겼던 동시대의 작곡가들과 차별화 되는 점이다. 본 논문이 무진스키의 소나타에 관심을 가지고 심도 있게 살펴보고자 하는 연구자들에게 유용한 연구가 되길 기대한다.
obert Muczynski(1929-2010) is a twentieth-century American composer and pianist who established a distinctive musical domain by integrating elements of classical music languages of Baroque through twentieth-century and American popular music. <Sonata No. 1, Op. 9>, composed in 1957, is the first of three sonatas by Muczynski. This study looks into Muczynski’s life before presenting the analysis of his work, and subsequently delves into exploring the characteristics of Muczynski’s music represented in <Sonata No. 1, Op. 9>. By doing so, it is observed that Muczynski was influenced by his only composition teacher Alexander Tcherepnin(1899-1977) in his simple use of musical ideas, along with utilization of various rhythms, irregular accents, and generating unique sound effects. Muczynski stayed within the traditional form, while in terms of rhythm, melody and harmony, his works can be distinguished by incorporating various dynamic rhythmic patterns, simple melody lines instead of long phrases, and added tones or harmonies based on interval of fourth. It is especially noted that he emphasizes the melody in unison and displays a distinct quality of combining contrasting chords at the end of the piece. He states his musical intentions clearly by specifying dynamics, articulation, directives, and tempo marks in great detail in the score. The analysis of <Sonata No. 1, Op. 9> displays reduced functionality of the first subject in the first movement, as the focus centers around the prelude, the variation and development of the prelude, and the second subject. Moreover, various types of bridging passages are utilized in putting the piece together. The second movement is in rondo-sonata form, and the use of compositional techniques that are typical of Muczynski, such as irregular time, hemiola, ostinato, and numerous energetic rhythmic patterns can be found. The integration of what is traditional and new in the works of Muczynski is what puts him apart from his peers who were more or less fixated in pursuing originality. It is my wish that this study will be of value for those who are interested in Muczynski’s Sonatas and seek to research them further in depth.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
음악대학 > 피아노과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE