Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

표현용 어휘집 사용과 쓰기의 상관 관계Relationship between the use of vocabulary book and writing

Other Titles
Relationship between the use of vocabulary book and writing
Authors
오미나
Issue Date
Aug-2019
Publisher
한국현대언어학회
Keywords
productive dictionary; Fluency; Complexity; Accuracy; Syntactic Mastery; 수준별 표현용 사전; 유창성; 복잡성; 정확성; 통사적 숙달도
Citation
언어연구, v.35, no.2, pp 199 - 220
Pages
22
Journal Title
언어연구
Volume
35
Number
2
Start Page
199
End Page
220
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/3949
DOI
10.18627/jslg.35.2.201908.199
ISSN
1225-4770
2671-6151
Abstract
외국인 학습자의 쓰기 활동에 도움을 줄 수 있는 수준별 표현용 사전의 필요성을 제기하고자 중급 학습자를 대상으로 실험을 진행하였다. 이를 위해 중급 표현용 어휘집을 제작하여 5주 간의 실험이 끝난 후 기말 시험과 자유 작문의 긴 글 쓰기를 바탕으로 통사적 숙달도를 측정한 결과, 실험 집단이 통제 집단보다 유창성, 복잡성, 정확성에서 향상된 모습을 보였다. 이를 통해 수준별 표현용 사전이 중급 학습자의 쓰기 실력을 향상시킬 수 있는 가능성을 엿보았다.
The experiments were conducted for intermediate learners in order to raise the need for a level-by-level productive dictionary to help with writing activities by foreign learners. After five weeks of experimentation, the results of the final test and the long written essay of free writing showed that the experimental group showed better fluency, complexity, and accuracy than the control group. The results showed that the level-by-level productive dictionary dictionaries could improve the writing ability of intermediate learners.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
문과대학 > 한국어문학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE