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편의점 PB식품의 선택속성이 소비자의 구매의도 및 구전의도에 미치는 영향The Effects of Selection Attribute on the Purchase and Oral Intention of PB Food at Convenience Store

Other Titles
The Effects of Selection Attribute on the Purchase and Oral Intention of PB Food at Convenience Store
Authors
노은정차성수
Issue Date
Aug-2019
Publisher
한국유통경영학회
Keywords
편의점 식품 PB; 브랜드 이미지; 지각된 품질; 브랜드신뢰; 지각된 가치; 구매의도; 구전의도; Convenience store food PB; Brand Image; Perceived Quality; Brand Trust; Perceived Value; Purchase Intention; Word of Mouth Intention
Citation
유통경영학회지, v.22, no.4, pp 215 - 221
Pages
7
Journal Title
유통경영학회지
Volume
22
Number
4
Start Page
215
End Page
221
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/3950
DOI
10.17961/jdmr.22.4.201908.215
ISSN
2384-0137
2384-0145
Abstract
1인 가구, 맞벌이 가구의 증가와 본격적인 고령사회에 발맞춰 편의점은 근거리 소형 포맷으로써 환경변화에 가장 빠르게 대응해 나가고 있다. 그 중 주목할 만한 흐름이 간편가정식 등 자체 식품 PB의 확대이다. PB에 대한 연구는 그 동안 가격과 품질 위주의 1세대 PB를 중심으로 한 연구는 많았으나 유통업체가 주도적으로 기획하여 자체 브랜드로 육성한 3세대 PB를 대상으로 한 연구는 많지 않았다. 본 연구는 편의점 식품 PB가 독립된 브랜드 에쿼티로서의 특성인 브랜드 이미지와 브랜드 신뢰 등의 선택속성이 구매의도 및 구전의도에 영향을 미치는지를 분석하였고, 또한 소비자의 주관적 품질인 지각된 품질과 가격대비 상대적 편익인 지각된 가치가 구매의도 및 구전의도에 미치는 영향을 살펴보았다. 그 결과 편의점 식품 PB의 브랜드 이미지, 지각된 품질, 지각된 가치 그리고 브랜드 신뢰는 구매의도에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 이는 편의점 식품 PB가 NB처럼 하나의 브랜드로서 인식되고 있음을 의미한다. 또한 구매의도는 구전의도에도 유의한 영향을 미치는 것으로 나타나 편의점의 핵심 타겟인 밀레니얼 세대에게 호의적 브랜드로서 인식된다면 구전을 통한 확산도 가능함을 시사하였다.
In line with the growth of single-person households, double-occupied households, and a full-fledged aging society, convenience stores are responding to changes in the environment in the shortest and shortest format. One notable trend is the expansion of in-house food PBs such as simple home foods. The research on PB has been focused on first-generation PB mainly focused on price and quality, but few studies on third-generation PB, which was planned and fostered by retailers, were developed. This study analyzed whether the convenience store food PB's selection attributes such as brand image and brand trust, which are characteristics of independent brand equity, influence purchase intention and word-of-mouth intention, and also perceived quality and price We examined the effect of perceived value, relative benefit, on purchase intention and word of mouth intention. As a result, brand image, perceived quality, perceived value and brand trust of convenience store food PB have a significant influence on purchase intention. This means that convenience store food PB is recognized as a brand like NB. In addition, purchase intention has a significant effect on word-of-mouth intention, suggesting that spread through word-of-mouth is possible if it is recognized as a favorable brand by millennials, a key target of convenience stores.
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