Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

브랜드 명성과 시간적 거리가 혁신 하이테크 신제품 구매의도에 미치는 영향Effects of Brand Reputation and Temporal Distance on Purchase Intention of Innovative High-tech New Products

Other Titles
Effects of Brand Reputation and Temporal Distance on Purchase Intention of Innovative High-tech New Products
Authors
남아영이효정서찬주
Issue Date
Aug-2018
Publisher
한국상품학회
Keywords
brand reputation; temporal distance; innovative; high-tech new product; 브랜드 명성; 시간적 거리; 하이테크; 혁신; 신제품
Citation
상품학연구, v.36, no.4, pp 63 - 69
Pages
7
Journal Title
상품학연구
Volume
36
Number
4
Start Page
63
End Page
69
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/4360
DOI
10.36345/kacst.2018.36.4.007
ISSN
1226-6132
Abstract
본 연구는 브랜드 명성과 시간적 거리에 따른 혁신 하이테크 신제품의 구매의도를 살펴보았다. 구체적으로 사전예약 판매 기간이 짧은 경우 브랜드 명성이 높은 혁신 하이테크 신제품의 구매의도가 브랜드 명성이 낮은 혁신 하이테크 신제품의 구매의도보다 높을 것이나 사전예약 판매기간이 긴 경우는 브랜드 명성에 따른 혁신 하이테크 신제품의 구매의도의 차이는 없을 것임을 실증적으로 밝히고자 하였다. 이를 검증하기 위해 2(브랜드 명성: 높음 vs 낮음) × 2(시간적 거리: 먼 미래 vs 가까운 미래) 요인설계 방안(2x2 Factorial Design)을 적용하여 실험을 실시하고 이에 따른 구매의도를 살펴보았다. 연구결과, 사전예약 판매기간이 긴 경우는 브랜드 명성에 따른 구매의도는 차이가 없었으며, 사전예약 판매기간이 긴 경우는 브랜드 명성이 높은 혁신 하이테크 신제품의 구매의도가 브랜드 명성이 낮은 혁신 하이테크 상품의 구매의도보다 높았다. 마지막으로 밝혀진 결과를 토대로 학문적인 그리고 실무적인 시사점을 논의하였다.
This study focuses on brand reputation and temporal distance in terms of purchase intention of dynamically continuous innovative high-tech new products, in order to help hands-on marketers. The experimental design consisted of 2(brand reputation: high vs low) × 2(temporal distance: long vs short). The results showed that there was no difference in purchase intention according to brand reputation in the case of long temporal distance. Also, in the case of short temporal distance, the purchase intention of dynamically continuous innovative high-tech new products with high brand reputation was higher than that of one with low brand reputation. Theoretical as well as practical implications of the study were further discussed.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
경상대학 > 경영학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Suh, Chan Joo photo

Suh, Chan Joo
경상대학 (경영학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE