한중 50대와 20대의 소비가치 비교연구를 통한제품 및 서비스 콘텐츠 개발 방향 탐색The Strategic Direction for Product and Service Content Development according to Generation Cohorts and Consumption Values : A comparison of Korea and China
- Other Titles
- The Strategic Direction for Product and Service Content Development according to Generation Cohorts and Consumption Values : A comparison of Korea and China
- Authors
- 권준현; 한세미; 김숙응; 김은혜
- Issue Date
- Dec-2018
- Publisher
- 한국콘텐츠학회
- Keywords
- 소비가치; 비교연구; 한국; 중국; 50대; Consumption Value; Comparative Study; Korea; China; 50+ Consumer
- Citation
- 한국콘텐츠학회 논문지, v.18, no.12, pp 1 - 13
- Pages
- 13
- Journal Title
- 한국콘텐츠학회 논문지
- Volume
- 18
- Number
- 12
- Start Page
- 1
- End Page
- 13
- URI
- https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/4794
- DOI
- 10.5392/JKCA.2018.18.12.001
- ISSN
- 1598-4877
2508-6723
- Abstract
- 전세계적인 고령화 현상 및 베이비붐세대의 고령층 진입에 따라 시니어 대상 비즈니스에 대한 관심과 기대가 증가하고 있다. 그럼에도 불구하고 수요층에 대한 이해 부족 및 한정적인 내수시장 규모 등 때문에 국내 관련 산업의 성장이 더디게 이루어지고 있다. 이의 활성화를 위해서는 국내 및 해외 시니어에 대한 이해 제고와 이를 기반으로 한 제품 및 서비스 콘텐츠 전략 제시가 필요하다. 이에 따라 본 연구는 소비가치 개념을 적용하여 연령대(20대 vs. 50대) 및 국가간(한국 vs. 중국) 행동을 탐색함으로써, 각 집단이 중요하게 인식하는 소비가치를 베이비붐세대이자 예비시니어층인 50대 소비자를 중점으로 비교분석하고 이들을 위한 제품 및 서비스 콘텐츠 개발 방향을 제안하였다. 연령 및 국가간 소비가치 비교분석을 위하여 설문을 진행하였으며, 설문문항은 12개 소비가치의 하위차원인 총 40개의 문항으로 구성되었다. 분석결과를 통해 예비시니어층인 50대에 대한 이해 제고가 가능하며 이는 타겟에 적절한 콘텐츠 기획, 개발, 유통, 홍보 등의 전략 구축에 활용될 수 있다.
Senior business has been paid attention due to rapid global aging and baby boomers turning 60. However, senior business is not successful as expected because of a lack of understanding of consumers and small size of Korean domestic market. Understanding of senior consumers and overseas markets and providing attractive product and service contents needs to overcome the current challenges. Therefore, this study explores and compares consumers of different generation and different countries. We employ consumption value theory and analyze which consumption values are perceived strongly by each four group(Korean consumers in their 20s, Korean their consumers in 50s, Chinese consumers in their 20s, and Chinese consumers in their 50s). We conducted online survey to compare consumption values among samples of consumers in two countries: Korea and China. There are forty survey instruments in twelve consumption values. The results can be used to develop a strategy for planning, developing, distributing, and promoting product and service contents which consumers, in particular baby boomers, have a strong intention to purchase it.
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