Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

청소년들의 스트레스 감소와 학업성취 향상을 위한 LM 집단상담 프로그램의 개발과 평가Development and Evaluation of LM Group Counseling Program for Stress Reduction and Improvement of Academic Achievement in Adolescents

Other Titles
Development and Evaluation of LM Group Counseling Program for Stress Reduction and Improvement of Academic Achievement in Adolescents
Authors
이주영
Issue Date
Dec-2018
Publisher
인문사회 21
Keywords
Youth; Stress Relief; Academic Achievement; Attention; Development and Evaluation of LM Group Counseling Program.; 청소년; 스트레스 감소; 학업성취; 주의집중력; LM 집단상담 프로그램 개발과 평가
Citation
인문사회 21, v.9, no.6, pp 281 - 296
Pages
16
Journal Title
인문사회 21
Volume
9
Number
6
Start Page
281
End Page
296
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/4799
ISSN
2093-8721
Abstract
이 연구는 스트레스 해소와 주의집중력 향상을 위해 개발한 글쓰기와 마음챙김을 이용한 LM 프로그램이 실제 학업 성취 및 자존감 향상에 도움이 되는지를 알아보고자 청소년들을 대상으로 주1회, 12회기의 LM 집단상담 프로그램을 진행하였다. 연구 결과, 프로그램에 참여한 청소년들은 스트레스로 인한 불안이 점차 줄어들고 스트레스가 해소됨으로써 주의집중력이 높아졌다. 이를 통해 학습에 집중되지 않은 학생들과 학업 성적이 높은 학생 모두 자존감 상승으로 이어져 학업성취에 정적 상관을 이룬다는 것을 알 수 있었다. 향후 모바일 프로그램 제작으로 많은 청소년들이 시간과 장소에 상관없이 LM 집단상담 프로그램 혜택을 받을 수 있도록 개발해야 할 필요성과 함께 프로그램에 대한 효과성 검증을 제언한다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE