Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

일본인 한국어 학습자를 위한외래어 교육 방안 연구A Study on loanword Education for Japanese Korean Learners

Other Titles
A Study on loanword Education for Japanese Korean Learners
Authors
윤경미이미정
Issue Date
Feb-2018
Publisher
학습자중심교과교육학회
Keywords
어휘; 외래어; 외래어 교육; 한국어 교육; 일본인 학습자; vocabulary instruction; elementary English; consolidation learning strategies
Citation
학습자중심교과교육연구, v.18, no.4, pp 1 - 28
Pages
28
Journal Title
학습자중심교과교육연구
Volume
18
Number
4
Start Page
1
End Page
28
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/4948
DOI
10.22251/jlcci.2018.18.4.1
ISSN
1598-2106
2671-776X
Abstract
본 연구의 목적은 일본인 학습자가 한국어 외래어 학습 시 느끼는 어려움과 원인을 분석하고 한국어와 일본어의 음운 체계의 특성으로 인하여 발생하는 언어적 간섭현상을 대조 분석의 방법으로 살펴본 후 이를 바탕으로 효과적인 한국어 외래어 학습 방안을 제안하는 데 있다. 이를 위해 2017년 3월 6일부터 5월 12일까지 일본인 초급 한국어 학습자를 대상으로 한국어 외래어를 어떻게 인지하는지 1차, 2차로 나누어 설문 조사를 하였고, 이 결과를 토대로 하여 한국어 외래어 어휘 인지 시의 오류의 유형을 분석하고 일본인 학습자를 위한 한국어 학습용 외래어 어휘 목록의 난이도를 선정하였다. 다음으로 한국어 외래어 음운과 일본어 음운의 대응 규칙을 제시한 후, ‘음운 규칙의 대조 이용하기’, ‘동일한 음운 특질을 가지는 외래어 어휘 묶음 이용하기’, ‘올바른 외래어 표기 찾기’를 효과적인 교육 방안으로 제안하였다. 이와 같은 방법으로 초급 단계에서 모국어와의 대조 분석을 통해 외래어 교육을 실시한다면 어휘의 양을 쉽게 증대시킬 수 있고 외래어의 올바른 사용 및 의사소통 능력 향상에도 도움을 줄 것이다.
This study analyzes the difficulties and causes of Korean foreign word learning in Japanese, examines the linguistic interference phenomenon caused by the characteristics of the phonological system of Korean and Japanese as a method of contrast analysis, after that, tried to study effective Korean foreign word learning method based on this. For this purpose, we surveyed how Japanese learning Korean beginners perceive Korean loanword as primary and secondary from 6th March to 12th May, and based on these results, the types of errors in Korean loanword vocabulary recognition and the list of Korean loanword vocabulary for Japanese learners level of difficulty was selected. Next, we propose the rules for the correspondence between Korean loanword and Japanese phonemes, and then use 'loanword class model using the contrast of phonological rules', 'the class model using loanword lexical bundles with the same phonological characteristics', and 'the class model using find correct loanword orthography' as a concrete teaching plan that can be helpful for the learning of Korean loanword by Japanese learners. In this way, if the loanword education is conducted through comparison analysis with the native language at the beginner level, it is expected that it will be helpful for the fluent communication by making it possible to easily increase the amount of the vocabulary as well as using the loanword which are widely used in daily life.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
문과대학 > 한국어문학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE