Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

음악 속의 너와 나, 그리고 우리: 장애아동 집단의 음악치료 경험에 관한 질적연구You, I, and We in Music: The Qualitative Research on The Experiences of Handicapped Children in Group Music Therapy

Other Titles
You, I, and We in Music: The Qualitative Research on The Experiences of Handicapped Children in Group Music Therapy
Authors
진소영
Issue Date
Feb-2009
Publisher
한국음악치료학회
Keywords
qualitative research; group therapy; constructs; 질적 연구; 집단치료; 구문들
Citation
한국음악치료학회지, v.11, no.1, pp 86 - 102
Pages
17
Journal Title
한국음악치료학회지
Volume
11
Number
1
Start Page
86
End Page
102
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/52560
DOI
10.21330/kjmt.2009.11.1.86
ISSN
1598-916X
Abstract
이 연구는 집단 음악치료의 과정 속에서 장애아동이 어떤 경험을 하는지에 연구의 초점을 둔 질적연구이다. 두 명의 장애아동들을 대상으로 진행한 총 8회의 세션을 분석하였고, 모든 세션은 비디오로 녹화되었다. 세션에는 연구자를 비롯하여 동료치료사, 보조치료사, 보조참여자가 함께 참여하였으며, 연구자는 장애아동들의 경험을 생생하게 묘사하고 전하기 위해 구문들(constructs)을 사용하여 서술하였고, 비디오 관찰기록, 통찰적 메모, 연구 참여자들의 인터뷰 기록 자료들을 토대로 의미단위를 추출하고 분석하였다. 연구결과, 그룹 음악치료 과정 속에서 장애아동이 경험하는 것은 교류적 경험, 하나 됨의 경험, 분산의 경험, 역할 관계 경험의 4가지로 나타났다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE