Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

루소의 시민교육 : 개념, 역량 그리고 교육Civil Education in Rousseau: The Concept, Capabilities, and Education

Other Titles
Civil Education in Rousseau: The Concept, Capabilities, and Education
Authors
오수웅
Issue Date
Feb-2015
Publisher
서울대학교 사회과학연구원 한국정치연구소
Keywords
루소; 시민; 부르주아; 시민의 역량; 시민교육; Rousseau; citizen; bourgeois; capabilities of citizen; civil education.
Citation
한국정치연구, v.24, no.1, pp 277 - 302
Pages
26
Journal Title
한국정치연구
Volume
24
Number
1
Start Page
277
End Page
302
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/5601
ISSN
1738-7477
Abstract
이글은 루소의 사상에 천착하여, 국가와의 관계 속에서 시민의 개념과 역량을 정의하고, 그런 역량을 함양하기 위한 교육론을 살펴봄으로써 우리나라의 시민교육에 대한 정치철학적 성찰에 기여하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 2장에서 『에밀』과 『사회계약론』에 천착하여 국가의 구성과 정치의 원리와 시민의 개념을 살펴보고, 3장에서는 부르주아에 대한 루소의 비판을 분석함으로써, 시민으로서 갖추어야 할 역량을 도출한다. 4장을 통해 시민의 역량을 함양하기 위한 교육론을 살펴봄으로써, 결론적으로 우리나라의 시민교육에 대해 루소의 교육사상이 가지는 함의를 부각시키고자 한다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
특수대학원 > 교육대학원 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Ohrr, Sue Woong photo

Ohrr, Sue Woong
특수대학원 (교육대학원)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE