Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

일본 메이지 정부의 ‘문부성 훈령 12호’와 조선총독부의 ‘개정사립학교규칙’에 관한 고찰A Study on the 'Instruction No.12 of the Ministry of Education' and the 'new amendments on private school regulations'

Other Titles
A Study on the 'Instruction No.12 of the Ministry of Education' and the 'new amendments on private school regulations'
Authors
이명실
Issue Date
Oct-2008
Publisher
한국교육사학회
Keywords
Instruction No.12 of the Ministry of Education(Kunrei No.12); new amendments on private school regulations(改正私立學校規則); private school command(私立學校令); mission school; Meiji period of Japan; Joseon government-general; Instruction No.12 of the Ministry of Education(Kunrei No.12); new amendments on private school regulations(改正私立學校規則); private school command(私立學校令); mission school; Meiji period of Japan; Joseon government-general; 훈령 12호; 사립학교규칙; 사립학교령; 기독교계 학교; 메이지 시기; 조선총독부
Citation
한국교육사학, v.30, no.2, pp 53 - 79
Pages
27
Journal Title
한국교육사학
Volume
30
Number
2
Start Page
53
End Page
79
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/7810
DOI
10.15704/kjhe.30.2.200810.53
ISSN
1225-1461
Abstract
일본 메이지 정부는 1899년 문부성 훈령 12호를 발포했고, 조선총독부는 1915년 개정사립학교규칙을 발포했다. 이들 법령은 정규 학교에서 종교교육 및 종교의식을 금지하는 것이었고, 주로 기독교계 사립학교가 통제 대상이 되었다. 식민지 종주국과 종속국에서 16년이라는 시간적 간격을 보이며 발포된 이들 법령을 단지 ‘식민지 모국의 경험이 식민지에서 재현·모방된 것’으로만 보아야 하는가? 식민지 종주국과 종속국이라는 상황의 차이에서 나타나는 특성은 무엇인가? 이러한 문제의식을 가지고 본 연구에서는 이들 법령의 발포 배경과 발포 과정에서 나타나는 논리적 특성에 관해 살펴보았다. 이 연구를 통해 식민지 종주국과 종속국에서 시행된 정책의 표면적 유사성에도 불구하고, 지배하는 측의 의도는 지배받는 측에 그대로 관철될 수 없는 논리적 모순을 내포하고 있음을 분명히 하였다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
대학 > 기초교양대학 > 기초교양학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Myung Sil photo

Lee, Myung Sil
기초교양대학 (기초교양학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE