Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

평생교육기관 실무 종사자의 교수설계 역량 및 보유 수준에 관한 인식 분석An Analysis of Instructional Design Competencies and Current Perception of States on Them Among Employees in Lifelong Learning Institutions

Other Titles
An Analysis of Instructional Design Competencies and Current Perception of States on Them Among Employees in Lifelong Learning Institutions
Authors
이영민
Issue Date
Jun-2008
Publisher
한국인력개발학회
Keywords
Lifelong learning institute; Instructional design; Competencies; 평생교육기관; 실무 종사자; 교수설계; 역량
Citation
HRD연구, v.10, no.2, pp 47 - 64
Pages
18
Journal Title
HRD연구
Volume
10
Number
2
Start Page
47
End Page
64
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/7918
DOI
10.18211/kjhrdq.2008.10.2.003
ISSN
1229-5086
Abstract
본 연구의 목적은 평생교육기관에서 실무 업무를 담당하고 있는 종사자들을 대상으로 기관 업무 수행 시 필수적으로 요구되는 교수설계 역량을 파악하고 이러한 역량들의 보유 수준에 관한 인식을 분석하는 것이다. 평생교육기관 실무 종사자 108명을 대상으로 필요한 교수설계 역량을 분석하고 이들의 보유 수준에 관한 인식을 분석하였다. 연구결과 평생교육기관 실무 종사자들은 교수설계 시 교육프로그램을 적용할 집단분석, 교육프로그램을 적용할 환경의 분석 등의 역량들이 매우 필요하다고 인식하였다. 그러나 필요한 교수설계 역량별 보유한 수준은 상대적으로 낮은 수준으로써 지속적이고 실제적인 교육방법을 통한 재교육을 통해 역량을 강화해야 한다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
사회과학대학 > 행정학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Young Min photo

Lee, Young Min
사회과학대학 (행정학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE