Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

e-러닝 프로그램 선호 영향변인에 관한 탐색적 요인 분석Identifying Variables that Affect Learners' Preference Toward E-Learning Program

Other Titles
Identifying Variables that Affect Learners' Preference Toward E-Learning Program
Authors
이영민
Issue Date
May-2006
Publisher
한국컴퓨터교육학회
Keywords
E-Learning; Influential Factors; Exploratory Factor Analysis; e-러닝 프로그램; 선호 영향변인; 탐색적 요인분석Identifying Variables that Affect Learners' Preference Toward E-Learning ProgramYoungmin Lee†; E-Learning; Influential Factors; Exploratory Factor Analysis
Citation
컴퓨터교육학회 논문지, v.9, no.3, pp 66 - 74
Pages
9
Journal Title
컴퓨터교육학회 논문지
Volume
9
Number
3
Start Page
66
End Page
74
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/8858
ISSN
1598-5016
2733-9785
Abstract
본 연구에서는 학습자가 특정 e-러닝 프로그램을 선호하는데 영향을 미치는 다양한 요인들을 탐색해 보았다. 선호도에 영향을 미치는 다양한 변인들을 열거하고 그러한 변인들을 상관 정도에 따라 공통요인을 추출하는 탐색적 요인분석(exploratory factor analysis)를 실시하였다. 분석 결과, 학습자들이 특정한 형태의 e-러닝 프로그램을 선호하게 되는 주된 요인들은 e-러닝 프로그램의 설계방식(1 요인), e-러닝 프로그램 활용목적(2 요인), 사회문화적 쟁점(3요인), 인구학적 요소(4 요인), 조직의 요구(5요인), e-러닝 프로그램 활용결과(6요인), e-러닝 프로그램 운영관리(7 요인), e-러닝 프로그램의 기술적 환경(8 요인)으로 나타났다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
사회과학대학 > 행정학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Young Min photo

Lee, Young Min
사회과학대학 (행정학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE