Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

대학생의 자아정체감이 진로성숙도에 미치는 영향: 진로결정 자기효능감의 매개효과The Effects of Ego-identity on Career-maturity of University Students: Focusing on Mediating Effects of Career Decision-making Self-efficacy

Other Titles
The Effects of Ego-identity on Career-maturity of University Students: Focusing on Mediating Effects of Career Decision-making Self-efficacy
Authors
정유선박미연
Issue Date
Aug-2017
Keywords
자아정체감; 진로성숙도; 진로결정자기효능감; 매개효과; Ego-identity; Career Maturity; Career Decision-making Self-efficacy; Mediating Effects
Citation
인문사회 21, v.8, no.4, pp 165 - 184
Pages
20
Journal Title
인문사회 21
Volume
8
Number
4
Start Page
165
End Page
184
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/9003
DOI
10.22143/HSS21.8.4.10
ISSN
2093-8721
Abstract
본 연구에서는 개인의 진로발달과 관련한 중요 요인인 자아정체감, 진로성숙도, 진로결정 자기효능감의 관계에 대해서 살펴보았다. 서울과 경기권 소재 2개 대학의 남녀학생 308명을 대상으로 설문을 실시하였고 본 연구의 자료분석을 위해 회귀분석및 매개분석을 실시하였다. 본 연구의 결과로는 대학생의 자아정체감이 진로성숙도에 미치는 영향에서 진로결정 자기효능감이 부분매개역할을 하는 것으로 나타났다. 이는 자아정체감수준이 높아질수록 진로성숙도의 수준이 높아지고, 진로결정 자기효능감의 수준이높아질수록 진로성숙도의 수준이 높아진다는 것을 의미한다. 이러한 연구결과를 바탕으로대학 진로교육에서 정확하고 올바른 자기인식과 긍정적인 자기 신념 등과 같은 정의적 특성을 강화하고 자기이해와 진로 탐색, 진로계발과 같은 교육을 체계적으로 실시하여 대학생들이 진로에 대한 준비를 잘 할 수 있도록 돕는 진로교육에 대한 방향성에 대해 논의하였고, 연구의 제한점과 후속 연구에 대한 시사점을 언급하였다.
The purpose of this study is to examine the relationship between self-identity, career-maturity and career decision-making self-efficacy regarding to career-development. The sample consist of 308 college students in Seoul and Kyunggi Province. we used the way of Baron과 Kenny(1986)’s mediating effect verifying process and multi-regression analysis for analyzing data. The result of this study showed the higher level of self-identity influenced positively on careermaturity. And also the higher level of self-identity influenced on significantly career decision-making self-efficacy. Career decision-making self-efficacy played a role as a mediation to the career-maturity. The result give a implications to be taught the importance of self-positive belief and positive self-image in the career education class. And it implys that affective attitudes and practical behavior need to be in balance in every aspect. These findings will be helpful to understand the career-attitudes of university students and to give implications for developing career-development programs and uptaking career guidance, career counseling. Based on the result of this study, more implications, limitations and suggestions will be discussed in the subsequent study.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
문과대학 > 교육학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE