Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

청소년의 자기통제와 학업 소진의 관계: 부모의 조건부 관심과 심리적 통제의 매개효과The Relationship of Self-Control and Academic Burnout of Adolescents: with the Mediating Effects of Parental Conditioning Regard and Psychological Control

Other Titles
The Relationship of Self-Control and Academic Burnout of Adolescents: with the Mediating Effects of Parental Conditioning Regard and Psychological Control
Authors
문화진
Issue Date
Jun-2017
Publisher
학습자중심교과교육학회
Keywords
청소년; 학업소진; 자기 통제; 부모의 조건부관심; 부모의 심리적 통제; 이중매개효과; adolescent; academic burnout; parental conditioning; parental psychological control; dual mediating
Citation
학습자중심교과교육연구, v.17, no.12, pp 139 - 161
Pages
23
Journal Title
학습자중심교과교육연구
Volume
17
Number
12
Start Page
139
End Page
161
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/9013
DOI
10.22251/jlcci.2017.17.12.139
ISSN
1598-2106
2671-776X
Abstract
이 연구에서는 고등학생에 재학 중인 청소년들을 대상으로 이들의 자기통제와 학업 소진의 관계에서 부모의 양육행동인 조건부 관심과 심리적 통제의 이중매개효과 분석을 수행하였다. 이를 위해 2016년 10월부터 11월까지 경기도 소재 2개 일반계 국·공립 고등학교 2학년에 재학 중인 286명의 학생들을 대상으로 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 23.0과 Macro 프로그램을 통해 변인 간 관련성과 영향력에 대해 검증되었다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년들의 자기통제가 높아질수록 학업 소진이 낮아진 반면, 부모의 조건부 관심과 심리적 통제가 높아질수록 학업 소진이 증가되었다. 둘째, 청소년들의 자기통제와 학업 소진의 관계에서 부모의 조건부 관심과 심리적 통제의 매개효과를 검증한 결과, 청소년의 자기통제가 높을수록 부모의 조건부 관심과 심리적 통제에 대한 지각이 덜 부정적이었고 학업 소진도 감소되는 경향을 나타냈다. 이 때 조건부 관심보다는 심리적 통제가 상대적으로 더 큰 영향력을 가지는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 토대로 청소년들의 학업 소진을 예방하기 위해서는 스스로의 자기통제뿐만 아니라 부모의 양육행동이 간섭이나 통제로 지각되지 않고 애정과 지지로 받아들여지는 것이 중요함에 대해 논의하였다.
The purpose of this research is to identify the relationship of adolescents' self-control and academic burnout with the mediating effects of parental conditioning regard and parental psychological control. A sample of 284 high school students participated in this study. Data was analyzed with SPSS Win 23.0 and SPSS Macro. The results were as follows. First, as self-control of adolescents got higher, their academic burnout got lower. On the other hand, as parental conditioning regard and psychological control got higher, their children's academic burnout also got higher. Second, the partial mediation effects of parental conditioning regard and psychological control were found on the relationship between adolescents' self-control and their academic burnout. Third, the dual mediating effect were founded not parental conditioning regard but parental psychological control. In sum, these results indicate that both self-control of adolescents and parental conditioning regard, psychological control represent key mechanism on academic burnout. The implications were further discussed.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
문과대학 > 교육학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE