Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

서울 강남지역 부모의 공감적 양육 및 청소년 자아탄력성에 대한 실태 분석A Study on Empathic Parenting and Adolescent's Ego-Resilience in Gangnam district in Seoul

Other Titles
A Study on Empathic Parenting and Adolescent's Ego-Resilience in Gangnam district in Seoul
Authors
박신영양미라
Issue Date
Jun-2017
Publisher
인천발전연구원
Keywords
공감적 양육; 공감능력; 학습관여도; 자아탄력성; 사회경제적 지위; Empathic Parenting; Empathy; learning Involvement; Ego-Resiliency; social economic status
Citation
IDI 도시연구, no.11, pp 175 - 214
Pages
40
Journal Title
IDI 도시연구
Number
11
Start Page
175
End Page
214
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/9024
DOI
10.34165/urbanr.2017..11.175
ISSN
2508-4666
Abstract
본 연구는 서울 강남지역 부모의 공감능력 및 학습관여도를 포함한 공감적 양육 실태에 대해 살펴보고, 이러한 양육 특성이 청소년 자아탄력성에 미치는 영향을 알아보았다. 먼저 인구학적 변인에 따라 부모의 공감적 양육에 어떠한 차이가 있는지 초5~고3의 넓은 범위의 청소년 총 1,769 명을 대상으로 빈도분석과 T검증, 일원배치변량분석(ANOVA)을 통해그 실태를 파악해보았다. 그리고 이러한 부모 양육 특성 중에 청소년의자아탄력성에 영향을 미치는 요인은 무엇인지 중다회귀분석(multiple regression)을 통해 알아보았다. 분석 결과, 아버지는 관점 수용이 어머니는 정서지각과 학습관여도에서 더 높게 나타났다. 또한 부모 공감능력, 학습관여도에 대해 남학생이 여학생보다, 고학년이 저학년보다 더욱 부정적이거나 부족하다고 인식하는 것으로 나타났으며, 부모 학력과 경제수준이낮은 가정이 높은 가정보다 공감적 양육이 더욱 부정적이거나 부족한 것으로 보고되었다. 청소년의 자아탄력성에 영향을 미치는 요인은 아버지정서지각, 어머니 공감적 정서반응, 어머니 학습선택권 부여, 어머니 학업정보 제공 순으로 나타났으며 이는 청소년 자아탄력성의 34%를 설명한다고 할 수 있다(R2=.34). 이 결과를 통해 어머니와 아버지에게 구분된 내용의 프로그램이 요구됨을 확인하였으며 경제수준 변인이 부모의 공감적 양육에 유의미한 차이를 만들고 있으므로 저소득층이나 사각지대 가족의 부모교육과 공공서비스 영역에서 청소년에게 정서적 지원 제공의 필요를 강조한 데 의의가 있다.
This study investigated empathic parenting including empathy, learning involvement, and difference in these characteristics according to demographic variables such as gender, grade, education and economic levels of the parents, and also analyzed effects on ego-resiliency of the adolescents. The subjects of the study were 1,769 students between grade 5 to grade 12. T-test and ANOVA analysis was performed in order to analyze differences in these characteristics according to demographic variables. And multiple regression analysis was performed in order to identify which among the parenting characteristics have effects on ego-resiliency of the adolescents. In the result, the father had higher acceptance of viewpoints than the mothers and the mother had higher emotional perception and learning involvement. The empathic parenting and learning involvement were either more negative or insufficient for higher grade students than for lower grade students, and for students from families of lower economic status and education level than those from families of higher economic status and education level. The factors that had the greatest effects on ego-resiliency of the adolescents were awareness of emotion of the father, emotional reaction of the mother, learning option grant of the mother, and provide academic information of the mother in the order, explaining 34% of the ego-resiliency of the adolescents. The findings show that, for mothers’ involvement in learning of the children, it is more helpful to encourage more autonomous and reasonable performance and give a choice to the children, and, for fathers, to be more sensitive and empathetic when interacting with the children. Also, in this study, the variable related to economic status of the families resulted in significant difference in all areas of emotional support from the parents. Therefore, it is necessary to provide emotional support to students of lower economic status and less social privilege.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
문과대학 > 교육학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE