Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

컴퓨터 시뮬레이션 활용 수업이 학습자의 문제 해결력과 동기에 미치는 영향The Effects of Simulation Delivery Instruction on Students' Problem Solving Performance and Motivation

Other Titles
The Effects of Simulation Delivery Instruction on Students' Problem Solving Performance and Motivation
Authors
이영민
Issue Date
Sep-2005
Publisher
한국컴퓨터교육학회
Keywords
시뮬레이션; 문제 해결력; 동기; Simulation; Problem Solving Performance; & Motivation
Citation
컴퓨터교육학회 논문지, v.8, no.5, pp 43 - 50
Pages
8
Journal Title
컴퓨터교육학회 논문지
Volume
8
Number
5
Start Page
43
End Page
50
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/9183
ISSN
1598-5016
2733-9785
Abstract
본 연구에서는 두 가지 수업 방식 (강의 중심 수업과 컴퓨터 시뮬레이션을 활용한 수업)이 학습자의 구조화된 문제 해결력과 비구조화된 문제 해결력 및 동기 수준에 미치는 영향을 탐색하였다. 29명의 공과대 학생이 연구에 참여하였고 반복 측정 설계법이 적용되었다. 연구 결과, 컴퓨터 시뮬레이션을 활용한 수업은 학습자의 비구조화된 문제 해결력에 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났다. 그러나 동기 하위 수준중에는 관련성 요인에만 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
사회과학대학 > 행정학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Young Min photo

Lee, Young Min
사회과학대학 (행정학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE