Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

원격고등교육에서 성인학습자의 중도탈락에 관한 로지스틱 회귀분석Logistic Regressions Analysis of the Dropout of Adult-Learners in Higher Distance Education

Other Titles
Logistic Regressions Analysis of the Dropout of Adult-Learners in Higher Distance Education
Authors
권선아김명진서희정김민정
Issue Date
Nov-2020
Publisher
한국방송통신대학교 원격교육연구소
Keywords
higher distance education; adult learners; academic persistence; drop-out; logistic regressions analysis; 원격고등교육; 성인학습자; 학업지속; 중도탈락; 로지스틱 회귀분석
Citation
평생학습사회, v.16, no.4, pp 149 - 169
Pages
21
Journal Title
평생학습사회
Volume
16
Number
4
Start Page
149
End Page
169
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/1031
DOI
10.26857/JLLS.2020.11.16.4.149
ISSN
1738-0057
2671-8332
Abstract
본 연구는 한국의 대표적인 원격고등교육기관 중 하나인 원격대학에 재학 중인 성인학습자들의 대학 편․입학 후 첫 학기의 중도탈락 및 학업지속에 영향을 주는 요인을 탐색하였다. 연구 수행을 위하여, 신․편입생들의 입학지원서, 그리고 첫 1학기 동안의 학습활동(예: 과제물 제출 수, 수업 참여 수, 튜터사이트 접속 수 등) 및 학습결과(예: 평점, 장학금)에 대한 대학행정데이터를 분석하였다. 먼저, 수집된 신․편입생 4만 3,669명의 데이터는 빈도분석을 통하여 일반적인 특성이 분석되었고, 이어서 2학기 등록 여부에 따른 각 변인 간 비교분석을 위해 빈도분석과 기술통계분석이 수행되었으며, 마지막으로 2학기 등록 여부에 미치는 요인을 규명하기 위하여 로지스틱 회귀분석이 수행되었다. 분석을 수행한 결과, 성인학습자의 개인특성(예: 성별, 학년, 전공), 학습활동(예: 과제물 제출 수 등), 학습결과(예: 평점, 장학금)가 성인학습자 학업지속의 결정적인 요인으로 도출되었다. 아울러 본 연구를 통하여 확인된 이상의 분석 결과가 주는 시사점이 논의되었다.
This study explored the factors that influence adult learners attending an institute of higher distance education, on their drop-out or academic persistence in the first semester. To do this, university administrative data, such as admission applications, academic activities(e.g., the numbers of assignments submitted, attendance to class etc), and academic results(e.g., GPA, scholarships), was analysed. First, the collected data of 43,669 students were analysed to confirm trends with frequency analysis followed by the difference analysis of each factor depending on whether to register for the second semester through the frequency analysis and descriptive statistics, and finally the logistic regressions analysis was conducted to determine the factors affecting the registration status of the second semester. As results, individual characteristics (e.g., gender, grade, major etc.), learning activities (e.g., the number of assignments submitted etc.) and learning results (e.g., GPA, scholarships) of adult learners were derived ad decisive factors in the academic persistence of adult learners. Based on these results, the implications were discussed.
Files in This Item
Appears in
Collections
사회과학대학 > 소비자경제학과 > 1. Journal Articles
대학 > 기초교양대학 > 기초교양학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kyun, Suna photo

Kyun, Suna
기초교양대학 (기초교양학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE