Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

시·도교육청 학교지원정책의 성과와 과제: 교육청 정책담당자의 인식을 중심으로Achievements and Tasks of School Support Policies of Offices of Education:The Perceptions of Educational Policy Officers

Other Titles
Achievements and Tasks of School Support Policies of Offices of Education:The Perceptions of Educational Policy Officers
Authors
박상완박소영김지연나민주
Issue Date
Dec-2021
Publisher
한국교육학회
Keywords
학교지원정책; 지방분권; 학교업무경감; 학교자치; school support policy; decentralization; reducing school work; school autonomy
Citation
교육학연구, v.59, no.8, pp 25 - 53
Pages
29
Journal Title
교육학연구
Volume
59
Number
8
Start Page
25
End Page
53
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/146048
DOI
10.30916/KERA.59.8.25
ISSN
1225-4150
2713-5926
Abstract
본 연구의 목적은 2010년 이후 각 시·도교육청에서 추진해 온 학교지원정책의 추진 배경 및 특징, 성과와 한계를 분석하고 학교지원 강화를 위한 과제를 탐색하는 데 있다. 주요 연구 방법으로 시·도교육청의 학교지원정책 기획 및 집행 담당자를 대상으로 하는 초점집단 면담을 활용하였다. 연구결과, 시·도교육청은 학교지원정책의 적극적이고 능동적인 집행자로서 지역특성과 정책 환경에 맞춰 실행하는 경향이 있었다. 시·도교육청 담당자들은 학교지원정책의 성과로 학교현장의 만족도 향상, 학교현장의 요구를 반영한 교육청의 정책 설계, 실질적인 학교업무경감을, 학교 관점에서 교육청의 업무 인식 및 수행 등을 들었다. 한편, 학교지원정책의 한계로는 학교지원정책 추진 인력·재정 등 자원 부족, 교육청 내 협력·조정의 한계, 학교지원 범위의 모호성에 따른 학교의 높은 기대와 요구, 교육청 편의 중심의 업무 처리 및 지역 편차(교육청수준), 학교자율 의지 및 역량 부족, 교사의 교육활동 전념 미흡(학교수준) 등으로 나타났다. 이러한 분석결과를 바탕으로 학교지원 강화를 위한 과제를 자원 확충, 역량 강화, 공감대 형성, 네트워크 구축을 중심으로 제시하였다.
The purpose of this study was to analyze the background, characteristics, achievements, and limitations of the school support policies of metropolitan and provincial offices of education since 2010, and to explore tasks for strengthening school support. As the main research method, focus group interviews were used for those in charge of planning and implementing the school support policies of offices of education. Through this study, it was found that each office of education tended to implement school support policies in accordance with regional characteristics and policy environments. The main achievements of school support policies were found to be improvement of school satisfaction, policy design reflecting the needs of schools, and substantial reduction of school work. The limitations of school support policies were found to be a lack of resources, limited cooperation and coordination within the offices of education, the convenience-oriented work processing of the offices of education, ambiguity regarding the scope of school support (office of education level), a lack of school autonomy and competency, a lack of teacher commitment to educational activities (school level), and others. Based on these results, tasks for strengthening school support, such as securing resources, reinforcing school autonomy and competency, forming consensus, and building networks are suggested.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
문과대학 > 교육학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, So Young photo

Park, So Young
문과대학 (교육학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE