Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

가족친화 전문인력 교육과정 개편을 위한 기초연구: 가족친화 전문인력을 대상으로A study on the reorganization of training programs for professionals in family-friendly workplaces

Other Titles
A study on the reorganization of training programs for professionals in family-friendly workplaces
Authors
손서희박수선강기정
Issue Date
Feb-2021
Publisher
한국가족자원경영학회
Keywords
family-friendly policy; family-friendly culture; family-friendly workplace specialist; training programs; 가족친화제도; 가족친화문화; 가족친화 전문인력; 교육과정
Citation
가족자원경영과 정책, v.25, no.1, pp 63 - 75
Pages
13
Journal Title
가족자원경영과 정책
Volume
25
Number
1
Start Page
63
End Page
75
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/146189
DOI
10.22626/jkfrma.2021.25.1.005
ISSN
1738-0391
2713-9662
Abstract
이 연구의 목적은 가족친화 컨설팅 컨설턴트, 인증심사원, 직장교육 전문강사 등 가족친화 전문인력의 활동 경험을 통해 전문인력의 필요 역량을 살펴보고, 전문인력 양성 교육과정 개선 방안을 마련하는 것이다. 이를 위해 10명의 전문인력을 대상으로 포커스그룹 인터뷰를 실시하였다. 본 연구 결과에 따르면, 세 영역에서 활동하는 가족친화 전문인력 모두 가족친화제도 및 가족친화사업 이해라는 공통 역량을 필요로 하지만, 활동 영역에 따른 필요 역량이 상이하므로 공통 교육과 함께 전문인력별로 차별화된 교육과정을 마련하는 것이 필요하다. 교육과정 개편 방향과 관련하여 전문인력별 교육과정 간 연계성 강화, 가족친화 전문인력 교육 시수 확대, 신규 양성교육과 보수교육 간의 차별화가 제안되었다. 이와 함께 교육 운영과 방법의 다양화, 시의성 있는 주제의 심화보수 교육의 필요성 등이 제안되었다. 이러한 결과는 가족친화 전문인력에게 요구되는 역량과 활동 중인 전문인력의 교육 요구에 따라 가족친화 전문인력 교육과정이 재구성될 필요가 있음을 시사한다.
The purpose of this research was to examine the experiences of three types of family-friendly workplace professionals (professionals here after) including consultants, certification auditors, and professional instructors, and to provide suggestions for the improvement of training programs aimed at such professionals. Ten professionals participated in focus group interviews. Two themes were identified: the competencies of the professionals and ways to improve the training system and the curriculums of training programs. Competencies are dependent on job type. Therefore, different training programs should be provided to the three types of professionals. To make training programs more comprehensive, most participants agreed that training program curriculums for the three types of professionals should link together. Participants also suggested increasing training time and differentiating training programs between new and experienced specialists. In terms of improving the training system, professional networking and the creation of a database for family-friendly programs were discussed. The findings suggest that training programs need to be restructured in line with the competencies required by the professionals and professionalsʼ needs.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
생활과학대학 > 가족자원경영학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Son, Seo Hee photo

Son, Seo Hee
생활과학대학 (가족자원경영학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE