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인도네시아 소비자의 문화전이가 한국제품 구매에 미치는 영향에 관한 연구A Study on the Influence of Cultural Appropriation of Indonesian Consumers on the Purchase of Korean Products

Other Titles
A Study on the Influence of Cultural Appropriation of Indonesian Consumers on the Purchase of Korean Products
Authors
서용구배일현김장현이철성
Issue Date
Aug-2021
Publisher
한국상품학회
Keywords
Korea Wave; cultural appropriation; self-image congruity; information costs saved; 한류; 문화전이; 자아이미지 일치성; 정보비용절감
Citation
상품학연구, v.39, no.4, pp 81 - 88
Pages
8
Journal Title
상품학연구
Volume
39
Number
4
Start Page
81
End Page
88
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/146471
DOI
10.36345/kacst.2021.39.4.011
ISSN
1226-6132
Abstract
인도네시아는 한류의 확산이 빠르게 진행되고 있는 국가로 세계 4위 규모의 인구 수와 다른 문화에 개방적인 특성은 향후 인도네시아에서 한류의 성장 가능성을 높이고 있다. 더불어 인도네시아는 한류의 시작으로 보는 중국, 일본과 달리 한국과 지정학적 관계, 정치적 위험이 적은 국가이다. 그러나 인도네시아의 성장 가능성에도 불구하고 인도네시아 내에서 한류에 대한 연구는 부족한 실정이다. 이에 따라 본 연구에서는 이러한 인도네시아 소비자를 대상으로 한류가 한국제품에 미치는 영향을 살펴보려 한다. 보다 구체적으로 본 연구에서는 자아 이미지 일치성이 문화전이, 정보비용절감, 제품태도를 거쳐 구매의도에 미치는 영향을 살펴보려 한다. 이를 실증분석하기 위하여 인도네시아 소비자 469명의 설문응답을 바탕으로 SPSS 24.0과 SPSS Macro를 이용하여 분석한다. 분석결과, 자아 이미지 일치성이 높을수록 문화전이가 높아지는 것으로 나타났으며, 후광효과가 제품태도에 미치는 영향을 살펴보기 위한 정보비용절감이 이를 매개하는 것으로 나타났다. 그러나 정보비용절감은 구매의도에 영향을 미치지 않고 제품태도를 통하여 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 문화전이가 한국제품의 태도 형성과 구매의도에 핵심변수인 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 연구의 시사점과 향후 연구방향을 제시한다.
Indonesia is a country where the Korean Wave is spreading rapidly, and has the world's fourth largest population, and its openness to other cultures raises the possibility of the Korean Wave's growth in Indonesia in the future. In addition, unlike China and Japan, where the Korean Wave began, Indonesia is a country with little geopolitical relationship and political risk with Korea. However, despite the growth potential of Indonesia, there is a lack of research on the Korean Wave in Indonesia. Accordingly, this study aims to examine the effects of Korean Wave on Korean products for Indonesian consumers. More specifically, this study examines the effects of self-image congruity on purchase intention through cultural appropriation, information costs saved, and product attitude. In order to empirically analyze this, based on the survey responses of 469 Indonesian consumers, we analyze using SPSS 24.0 and SPSS Macro. As a result of the analysis, it was found that the higher the self-image congruity, the higher the cultural appropriation, and the information costs saved to examine the effect of the halo effect on the product attitude was found to mediate this. However, it was found that information costs saved did not affect purchase intention, but through product attitude, and cultural appropriation was found to be a key variable in attitude formation and purchase intention of Korean products. Based on these research results, the implications of the research and future research directions are presented.
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Suh, Yong Gu
경상대학 (경영학부)
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