Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

대학입학유형에 따른 진로결정성 정도가 직무자율성에 미치는 영향: 대학생활적응을 매개로The Effects of Career Decision on Job Autonomy by College Admission Type - Mediating Effects of College Adaptation

Other Titles
The Effects of Career Decision on Job Autonomy by College Admission Type - Mediating Effects of College Adaptation
Authors
신하영박소영
Issue Date
Jun-2021
Publisher
서울대학교 교육연구소
Keywords
university admission type; early decision; regular admission type; career decision-making; college adaptation; job autonomy; 대학입학전형; 수시전형; 정시전형; 진로결정성; 대학생활적응; 직무자율성
Citation
아시아교육연구, v.22, no.2, pp 257 - 277
Pages
21
Journal Title
아시아교육연구
Volume
22
Number
2
Start Page
257
End Page
277
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/146542
DOI
10.15753/aje.2021.06.22.2.257
ISSN
1229-9448
Abstract
본 연구는 자신의 진로에 대해 분명한 목적의식을 가지고 있으며, 이를 실현하기 위한 계획을 가지고 진로탐색행동을 하는 학생이 직업세계 이후에도 적극적이고 자율적인 직무를 수행할 가능성이 높을 것이라는 가정 하에 진행되었다. 이 때, 대학입학전형은 학생의 진로의식과 밀접한 관련이 있을 것으로 가정하였다. 분석 결과, 수시입학 전형 학생들이 정시 입학 전형 학생에 비해 진로결정성, 대학생활적응, 직무자율성 수준에서 더 높게 나타났다. 또한 진로결정성이 대학생활적응과 직무자율성에 미치는 긍정적 영향력은 수시와 정시 입학전형에서 공통적으로 확인되었다. 대학입학전형별 차이와 관련하여 고교 재학 중 진로결정성과 대학생활적응, 취업 후 직무자율성에 있어서 수시입학전형 학생이 정시입학 전형 학생보다 높은 수준을 보였다. 한편, 구조방정식 모형 분석 결과 수시입학 전형 학생보다 정시 입학전형 학생일 경우 진로결정성(고교)→대학생활적응(대학)→직무자율성(취업 후) 간의 구조적 관계의 경로계수가 더 높게 나타났다. 본 연구 결과에서 입학전형의 구분 없이 고교생의 진로결정성 즉 미래에 대한 계획과 자신에 대한 이해, 진로 탐색의 행동이 중요하게 나타났다는 점을 고려하여, 향후 고교생의 진로결정성을 강화할 수 있는 다양한 진로 지도 활동이 대학입학전형 선택 및 준비와는 별개로 이루어질 필요가 있음을 제언하였다.
This study is conducted under the assumption that students who have a clear sense of purpose for their own career path and who conduct career exploration behaviors with a plan to realize this will have a high probability of performing active and autonomous jobs even after the professional world. At this time, it is assumed that the college admission process is closely related to the career decision of the student. As a result of the analysis, the positive influence of career decision-making on adaptation to college and job autonomy is confirmed in common regardless of admission type. Regarding the differences depending on college admission type, students who are admitted with early decision show higher levels than students with regular admission in terms of career decision-making, college adaptation, and job autonomy after graduation. On the other hand, as a result of the structural equation model analysis, the path coefficient of the structural relationship between career decision (high school) → college adaptation (university) → job autonomy (after employment) is higher for regular admissions students than early admissions students. In the results of this study, regardless of the admission type, high school students' career decision-making - plans for the future, understanding of themselves, and the behavior of career exploration, are important. It is suggested that career guidance activities need to be conducted during high school years for both early and regular admissions.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
문과대학 > 교육학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, So Young photo

Park, So Young
문과대학 (교육학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE