Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

CIPP 모형을 적용한 ODA 성과지표 개발: 대학 교육과정 개발 사업유형을 중심으로A Study on ODA Evaluation Models of Curriculum Development Projects in Higher Education with CIPP Model

Other Titles
A Study on ODA Evaluation Models of Curriculum Development Projects in Higher Education with CIPP Model
Authors
박소영신하영
Issue Date
Apr-2021
Publisher
한국외국어대학교 국제지역연구센터
Keywords
Higher Education ODA; University Leading ODA project; CIPP model; ODA effectiveness; monitoring and evaluation system; 국제개발협력; 교육 ODA; 대학 교육과정 ODA; CIPP 모형; ODA 성과지표
Citation
국제지역연구, v.25, no.2, pp 103 - 129
Pages
27
Journal Title
국제지역연구
Volume
25
Number
2
Start Page
103
End Page
129
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/146697
DOI
10.18327/jias.2021.4.25.2.103
ISSN
1226-5810
2765-6241
Abstract
이 연구의 목적은 맥락-투입-과정-산출 평가(CIPP)모형을 적용하여 사업의 효과성과 관리 효율성을 높이고자 하는 ODA 사업 평가 모형을 개발하는 데 있다. 이를 통해 최근 국제개발협력 사업에서 기획과 수행, 평가에서 강조되는 지속가능성을 내재한 성과지표를 개발하였다. 특히 대학 교육과정 개발 분야 국제개발협력 사업의 성과를 모니터링하고 평가하기에 적합한 성과지표를 개발하기 위해 CIPP 모형을 소개하고, 이를 적용한 사례를 제시하였다. 고등교육 국제협력사업 성과지표와 평가모형을 정교화하기 위해 고전적인 프로그램 논리모형과 후기 구성주의 관점이 접목된 CIPP 모형을 적용하였다. 모형의 주요 원리와 적용의 주안점 등을 이론적 배경과 선행연구 검토를 통해 제시하였다. 또한 지표와 모형의 효과를 경험적으로 입증하기 위해 국내 ODA 사업 중 교육과정 개발 사업유형을 적용사례로 제시하였다. 연구 결과, CIPP 모형은 기존의 프로그램 논리모형에 근간을 둔 기존 평가모형에서 교육과정 개발 및 운영, 고등교육 및 직업훈련 분야 ODA 사업 수행에 필요한 의사결정과 환류에 적합한 의사결정체계로서 강점을 가졌다. 또한 CIPP 모형에서 형성/총괄평가를 교차하는 방식이 사업단의 책무성과 인력양성의 지속가능성 확보에 필요한 전략을 수립하는 데 유용하였다.
This study aims to develop ODA an evaluation model enhancing sustainability with reflecting the recent trends of ODA fields. For this, this study suggests the context-input-process-output evaluation (CIPP) model, which combines the classical program logic model and the post-constructivist perspective, is for elaborating the evaluation models for higher education ODA projects. Before that, the application are presented through the theoretical background and review of previous studies. In addition, in order to empirically prove the effectiveness of the evaluation model, two types of curriculum development project among ODA projects are selected as an application case. As a result of the study, the CIPP model has strengths with decision-making system and feedback necessary for planning and operation of ODA projects in the field of higher education and vocational training more than the existing program logic model. In addition, the method of intersecting formative/ summative evaluations in the CIPP model is useful in establishing strategies necessary for securing the accountability and the sustainability of manpower training. This study enhance the current ODA projects evaluation lacking standardized frame due to the strong individual characteristics, and CIPP model will provide us a mutually compatible evaluation frame especially for ODA projects in the curriculum development – higher education field.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
문과대학 > 교육학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, So Young photo

Park, So Young
문과대학 (교육학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE