Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

학습공동체 프로그램 질과 인지적 성취 간에 집단응집성, 협력적 자기조절의 매개효과

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author유지현-
dc.contributor.author이숙정-
dc.contributor.author권진백-
dc.date.accessioned2022-04-19T09:27:06Z-
dc.date.available2022-04-19T09:27:06Z-
dc.date.issued2021-02-
dc.identifier.issn1598-8651-
dc.identifier.issn2714-027X-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/146766-
dc.description.abstract[연구목적]본 연구는 비교과 프로그램 형태의 학습공동체 운영 개선을 위해 학습공동체 프로그램 질 척도를 개발하고, 학습공동체 프로그램의 질과 인지적 성취의 관계에 집단응집성 및 협력적 자기조절의 매개효과를 검증하고자 하였다. [연구방법]학습공동체 관련 선행연구들과 S대학에서 운영한 학습공동체 만족도 조사 및 성찰일지를 분석하여 학습공동체 프로그램 질 척도 예비문항을 개발하고, 학습공동체에 참여한 대학생 299명을 대상으로 설문조사를 실시, 분석하였다. 또한 집단응집성 및 협력적 자기조절의 매개효과를 확인하기 위해 대학생 322명을 대상으로 설문조사를 실시, 분석하였다. [연구결과]학습공동체 프로그램 질 척도는 11개 문항, 단일요인으로 개발하였으며, 탐색적 및 확인적 요인분석, 신뢰도 계수 산출을 통해 안정적인 척도임을 확인하였다. 또한 학습공동체 프로그램 질과 인지적 성취 간에 집단응집성 및 협력적 자기조절의 매개효과가 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. [연구의 시사점]본 연구에서 개발한 학습공동체 프로그램 질 척도를 활용함으로써 프로그램의 내실화 및 질 관리 방안을 수립할 수 있다. 또한 집단응집성 및 협력적 자기조절의 중요성을 규명함으로써 학습공동체 프로그램 운영의 시사점을 제공하였다.-
dc.description.abstract[Purpose]The purpose of this study was to develop the learning community program quality scale for improving a learning community program and to verify the mediating effect of group cohesion and collaborative self-regulation on the relationship between program quality and cognitive achievement. [Methodology]A questionnaire survey of 299 university students was conducted to develop the learning community program quality scale. To confirm the mediating effect of group cohesion and collaborative self-regulation, a questionnaire survey was conducted on 322 college students. [Findings]The learning community program quality scale was developed with 11 items and a single factor, and it was confirmed to be a stable scale. And, it was found that the mediating effect of group cohesion and collaborative self-regulation between the learning community program quality and cognitive achievement was significant. [Implications]Implications for the management of learning community program to promote group cohesion and collaborative self-regulation were provided.-
dc.format.extent24-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국경영교육학회-
dc.title학습공동체 프로그램 질과 인지적 성취 간에 집단응집성, 협력적 자기조절의 매개효과-
dc.title.alternativeThe Mediating Effect of Group Cohesion, Collaborative Self-regulation between the Quality of Learning Community Program and Cognitive Achievement-
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.doi10.23839/kabe.2021.36.1.107-
dc.identifier.bibliographicCitation경영교육연구, v.36, no.1, pp 107 - 130-
dc.citation.title경영교육연구-
dc.citation.volume36-
dc.citation.number1-
dc.citation.startPage107-
dc.citation.endPage130-
dc.identifier.kciidART002694751-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.subject.keywordAuthorQuality of Learning Community Program-
dc.subject.keywordAuthorGroup Cohesion-
dc.subject.keywordAuthorCollaborative Self-regulation-
dc.subject.keywordAuthorCognitive Achievement-
dc.subject.keywordAuthorMediating Effect-
dc.subject.keywordAuthor학습공동체 프로그램 질-
dc.subject.keywordAuthor집단응집성-
dc.subject.keywordAuthor협력적 자기조절-
dc.subject.keywordAuthor인지적 성취-
dc.subject.keywordAuthor매개효과-
dc.identifier.urlhttps://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE10537628&language=ko_KR&hasTopBanner=true-
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
대학 > 기초교양대학 > 기초교양학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Sook Jeong photo

Lee, Sook Jeong
기초교양대학 (기초교양학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE