학습공동체 프로그램 질과 인지적 성취 간에 집단응집성, 협력적 자기조절의 매개효과
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 유지현 | - |
dc.contributor.author | 이숙정 | - |
dc.contributor.author | 권진백 | - |
dc.date.accessioned | 2022-04-19T09:27:06Z | - |
dc.date.available | 2022-04-19T09:27:06Z | - |
dc.date.issued | 2021-02 | - |
dc.identifier.issn | 1598-8651 | - |
dc.identifier.issn | 2714-027X | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/146766 | - |
dc.description.abstract | [연구목적]본 연구는 비교과 프로그램 형태의 학습공동체 운영 개선을 위해 학습공동체 프로그램 질 척도를 개발하고, 학습공동체 프로그램의 질과 인지적 성취의 관계에 집단응집성 및 협력적 자기조절의 매개효과를 검증하고자 하였다. [연구방법]학습공동체 관련 선행연구들과 S대학에서 운영한 학습공동체 만족도 조사 및 성찰일지를 분석하여 학습공동체 프로그램 질 척도 예비문항을 개발하고, 학습공동체에 참여한 대학생 299명을 대상으로 설문조사를 실시, 분석하였다. 또한 집단응집성 및 협력적 자기조절의 매개효과를 확인하기 위해 대학생 322명을 대상으로 설문조사를 실시, 분석하였다. [연구결과]학습공동체 프로그램 질 척도는 11개 문항, 단일요인으로 개발하였으며, 탐색적 및 확인적 요인분석, 신뢰도 계수 산출을 통해 안정적인 척도임을 확인하였다. 또한 학습공동체 프로그램 질과 인지적 성취 간에 집단응집성 및 협력적 자기조절의 매개효과가 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. [연구의 시사점]본 연구에서 개발한 학습공동체 프로그램 질 척도를 활용함으로써 프로그램의 내실화 및 질 관리 방안을 수립할 수 있다. 또한 집단응집성 및 협력적 자기조절의 중요성을 규명함으로써 학습공동체 프로그램 운영의 시사점을 제공하였다. | - |
dc.description.abstract | [Purpose]The purpose of this study was to develop the learning community program quality scale for improving a learning community program and to verify the mediating effect of group cohesion and collaborative self-regulation on the relationship between program quality and cognitive achievement. [Methodology]A questionnaire survey of 299 university students was conducted to develop the learning community program quality scale. To confirm the mediating effect of group cohesion and collaborative self-regulation, a questionnaire survey was conducted on 322 college students. [Findings]The learning community program quality scale was developed with 11 items and a single factor, and it was confirmed to be a stable scale. And, it was found that the mediating effect of group cohesion and collaborative self-regulation between the learning community program quality and cognitive achievement was significant. [Implications]Implications for the management of learning community program to promote group cohesion and collaborative self-regulation were provided. | - |
dc.format.extent | 24 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 한국경영교육학회 | - |
dc.title | 학습공동체 프로그램 질과 인지적 성취 간에 집단응집성, 협력적 자기조절의 매개효과 | - |
dc.title.alternative | The Mediating Effect of Group Cohesion, Collaborative Self-regulation between the Quality of Learning Community Program and Cognitive Achievement | - |
dc.type | Article | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.identifier.doi | 10.23839/kabe.2021.36.1.107 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 경영교육연구, v.36, no.1, pp 107 - 130 | - |
dc.citation.title | 경영교육연구 | - |
dc.citation.volume | 36 | - |
dc.citation.number | 1 | - |
dc.citation.startPage | 107 | - |
dc.citation.endPage | 130 | - |
dc.identifier.kciid | ART002694751 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
dc.subject.keywordAuthor | Quality of Learning Community Program | - |
dc.subject.keywordAuthor | Group Cohesion | - |
dc.subject.keywordAuthor | Collaborative Self-regulation | - |
dc.subject.keywordAuthor | Cognitive Achievement | - |
dc.subject.keywordAuthor | Mediating Effect | - |
dc.subject.keywordAuthor | 학습공동체 프로그램 질 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 집단응집성 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 협력적 자기조절 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 인지적 성취 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 매개효과 | - |
dc.identifier.url | https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE10537628&language=ko_KR&hasTopBanner=true | - |
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
Sookmyung Women's University. Cheongpa-ro 47-gil 100 (Cheongpa-dong 2ga), Yongsan-gu, Seoul, 04310, Korea02-710-9127
Copyright©Sookmyung Women's University. All Rights Reserved.
Certain data included herein are derived from the © Web of Science of Clarivate Analytics. All rights reserved.
You may not copy or re-distribute this material in whole or in part without the prior written consent of Clarivate Analytics.