학습공동체 프로그램 질과 인지적 성취 간에 집단응집성, 협력적 자기조절의 매개효과The Mediating Effect of Group Cohesion, Collaborative Self-regulation between the Quality of Learning Community Program and Cognitive Achievement
- Other Titles
- The Mediating Effect of Group Cohesion, Collaborative Self-regulation between the Quality of Learning Community Program and Cognitive Achievement
- Authors
- 유지현; 이숙정; 권진백
- Issue Date
- Feb-2021
- Publisher
- 한국경영교육학회
- Keywords
- Quality of Learning Community Program; Group Cohesion; Collaborative Self-regulation; Cognitive Achievement; Mediating Effect; 학습공동체 프로그램 질; 집단응집성; 협력적 자기조절; 인지적 성취; 매개효과
- Citation
- 경영교육연구, v.36, no.1, pp 107 - 130
- Pages
- 24
- Journal Title
- 경영교육연구
- Volume
- 36
- Number
- 1
- Start Page
- 107
- End Page
- 130
- URI
- https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/146766
- DOI
- 10.23839/kabe.2021.36.1.107
- ISSN
- 1598-8651
2714-027X
- Abstract
- [연구목적]본 연구는 비교과 프로그램 형태의 학습공동체 운영 개선을 위해 학습공동체 프로그램 질 척도를 개발하고, 학습공동체 프로그램의 질과 인지적 성취의 관계에 집단응집성 및 협력적 자기조절의 매개효과를 검증하고자 하였다.
[연구방법]학습공동체 관련 선행연구들과 S대학에서 운영한 학습공동체 만족도 조사 및 성찰일지를 분석하여 학습공동체 프로그램 질 척도 예비문항을 개발하고, 학습공동체에 참여한 대학생 299명을 대상으로 설문조사를 실시, 분석하였다. 또한 집단응집성 및 협력적 자기조절의 매개효과를 확인하기 위해 대학생 322명을 대상으로 설문조사를 실시, 분석하였다.
[연구결과]학습공동체 프로그램 질 척도는 11개 문항, 단일요인으로 개발하였으며, 탐색적 및 확인적 요인분석, 신뢰도 계수 산출을 통해 안정적인 척도임을 확인하였다. 또한 학습공동체 프로그램 질과 인지적 성취 간에 집단응집성 및 협력적 자기조절의 매개효과가 통계적으로 유의한 것으로 나타났다.
[연구의 시사점]본 연구에서 개발한 학습공동체 프로그램 질 척도를 활용함으로써 프로그램의 내실화 및 질 관리 방안을 수립할 수 있다. 또한 집단응집성 및 협력적 자기조절의 중요성을 규명함으로써 학습공동체 프로그램 운영의 시사점을 제공하였다.
[Purpose]The purpose of this study was to develop the learning community program quality scale for improving a learning community program and to verify the mediating effect of group cohesion and collaborative self-regulation on the relationship between program quality and cognitive achievement.
[Methodology]A questionnaire survey of 299 university students was conducted to develop the learning community program quality scale. To confirm the mediating effect of group cohesion and collaborative self-regulation, a questionnaire survey was conducted on 322 college students.
[Findings]The learning community program quality scale was developed with 11 items and a single factor, and it was confirmed to be a stable scale. And, it was found that the mediating effect of group cohesion and collaborative self-regulation between the learning community program quality and cognitive achievement was significant.
[Implications]Implications for the management of learning community program to promote group cohesion and collaborative self-regulation were provided.
- Files in This Item
-
Go to Link
- Appears in
Collections - 대학 > 기초교양대학 > 기초교양학부 > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.