Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

좋은 수퍼비전 관계에 대한 수퍼바이지의 인식 차원The Dimensionality of Supervisees' Perceptions of a Good Supervisory Relationship

Other Titles
The Dimensionality of Supervisees' Perceptions of a Good Supervisory Relationship
Authors
최한나김창대
Issue Date
Feb-2008
Publisher
한국상담심리학회
Citation
한국심리학회지:상담및심리치료(000523), v.20, no.1, pp 1 - 21
Pages
21
Journal Title
한국심리학회지:상담및심리치료(000523)
Volume
20
Number
1
Start Page
1
End Page
21
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/148255
ISSN
1229-0688
2733-8835
Abstract
본 연구의 목적은 좋은 수퍼비전 관계에 대한 수퍼바이지의 잠재적 인식 차원을 확인하고, 수퍼바이지의 경력수준에 따른 각 차원의 상대적 중요도를 비교하는데 있다. 이를 위해 68명의 수퍼바이지들로부터 좋은 수퍼비전 관계의 특성을 추출하였으며, 유사성 평정을 위한 자극의 수를 줄이기 위해 추출된 특성들에 대해 군집분석을 실시하여 12개의 군집으로 진술문을 제작하였다. 52명의 수퍼바이지들이 12개의 진술문을 두 개씩 짝지어 유사성 평정을 실시하고 다차원척도분석(개인차 분석)과 회기분석을 실시하였다. 본 연구의 결과로, 수퍼바이지의 관점에서 좋은 수퍼비전 관계에 대한 인식 차원은 ‘대인관계 초점-교육 초점’, ‘수직적-수평적’, ‘자기성찰 초점-내담자 초점’로 확인되었다. 각 차원의 중요도를 비교하였을 때, ‘대인관계 초점-교육 초점’ 차원은 좋은 수퍼비전 관계 인식에서 가장 중요한 차원으로 확인되었으며, ‘자기성찰 초점-내담자 초점’ 차원은 상대적으로 중요도가 가장 낮았다. 또한 차원의 중요도를 수퍼바이지의 경력 수준별로 살펴보았을 때, 경력 수준이 높아질수록 ‘수직적-수평적’ 차원과 ‘자기성찰 초점-내담자 초점’의 차원의 중요도가 높아지는 것으로 나타났다.
This study explored the underlying dimensions of a supervisee's perception of a good supervisory relationship and investigated the relative salience of each dimension according to the level of experience of the supervisee. The descriptions of a good supervisory relationship were solicited through a thought-listing method from a total of 68 supervisees. 52 participants rated the similarity of each pair of descriptions on a 7-point scale and the data was analyzed using ALSCAL individual difference scaling. Based on the fitness and interpretability, a 3-dimensional solution was selected. The three dimensions were interpreted as ‘interpersonal vs. educational’, ‘hierarchical vs. collegial’, and ‘self-reflection focus vs. client focus’. In terms of salience, ‘interpersonal vs. educational’ was the most salient dimension across all three groups. The second most salient dimension was ‘hierarchical vs. collegial’, and the ‘self-reflection focus vs. client focus’ was the least salient dimension. The ‘hierarchical vs. collegial’ and ‘self-reflection focus vs. client focus’ were found to be more salient with the increasing level of experience of the supervisee.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
문과대학 > 교육학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Choi, Han Na photo

Choi, Han Na
문과대학 (교육학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE