Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

보육서비스의 질 제고를 위한 어린이집 평가제의 방향 탐색:구조에서 과정중심으로 패러다임 전환Exploring the direction of the evaluation system for daycare centers to improve the quality of child care services: Paradigm shift from structure to Process

Other Titles
Exploring the direction of the evaluation system for daycare centers to improve the quality of child care services: Paradigm shift from structure to Process
Authors
정선아안소영박보영
Issue Date
Jul-2023
Publisher
한국영유아교육과정학회
Keywords
어린이집 평가제(Child care evaluation); 보육서비스의 질(the Quality of child care); 평가 체계(Evaluation system); 과정적 질(the process quality); child care evaluation; quality of child care; evaluation system; process quality
Citation
영유아교육과정연구, v.13, no.3, pp 27 - 51
Pages
25
Journal Title
영유아교육과정연구
Volume
13
Number
3
Start Page
27
End Page
51
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/151719
DOI
10.26834/ksycbc.2023.13.3.27
ISSN
2233-9159
2765-7337
Abstract
본 연구는 어린이집의 질 높은 보육서비스를 위한 어린이집 평가제의 방향을 탐색하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 보육 서비스의 질을 결정하는 요소로서 구조적 질과 과정적 질, 그 중에서도 영유아-교사 상호작용의 중요성을 논하였다. 또한 영유아 교육·보육의 질을 평가하고 제고하는 것을 목적으로 하는 OECD TALIS Starting Strong과 기관평가 체계를 갖추어 영유아 교육·보육의 품질을 관리하는 영국, 뉴질랜드, 호주의 평가체계를 살펴보았다. 이를 통해 어린이집 평가제는 과정적 질에 보다 집중해야 하고, 영유아의 경험의 질에 주목해야 하며, 국가수준 표준보육과정의 실행 지원을 통해 보육의 상시적 질을 제고하고, 기관의 자체적이고 지속적인 성장을 위한 노력을 강조해야 할 것을 제안하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
생활과학대학 > 아동복지학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Chung, Shun Ah photo

Chung, Shun Ah
생활과학대학 (아동복지학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE