대학혁신의 확산과 채택: 구성원의 인식을 중심으로Diffusion and Adoption of University Innovation: Focusing on the Faculties’ Awareness
- Other Titles
- Diffusion and Adoption of University Innovation: Focusing on the Faculties’ Awareness
- Authors
- 신하영; 박소영
- Issue Date
- Oct-2022
- Publisher
- 한국교육행정학회
- Keywords
- Innovation diffusion; university innovation; competency-based curriculum; Rogers; innovation diffusion theory; 혁신확산; 대학혁신; 역량기반 교육과정; 로저스; 혁신확산이론
- Citation
- 교육행정학연구, v.40, no.4, pp 177 - 205
- Pages
- 29
- Journal Title
- 교육행정학연구
- Volume
- 40
- Number
- 4
- Start Page
- 177
- End Page
- 205
- URI
- https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/152393
- DOI
- 10.22553/keas.2022.40.4.177
- ISSN
- 1226-8755
- Abstract
- 본 연구는 대학조직에서 혁신이 확산되는 과정이 어떻게 나타나는지를 파악하고, 대학 구성원의 혁신 채택에 영향을 미치는 요인을 탐색적으로 확인하는 데 목적을 둔다. 특히 대학 구성원의 혁신 채택시기에 따라 채택에 영향을 미치는 요인에 어떤 차이가 있는지를 구성원의 인식조사를 통해 분석하였다. 이를 위해 비수도권 중소형 A대학을 연구 대상으로 선정하였으며, 분석을 위한 이론적 틀로써 Rogers(2003)의 혁신확산이론을 활용하였다. 본 연구에서 설정한 대학혁신은 A대학의 역량기반 교육과정 도입이었으며, 연구 결과에서 Rogers가 제시한 혁신확산의 수용과 채택에 관한 대학 교육과정 개편 현장의 모습을 구성원, 특히 교원의 인식과 행동을 중심으로 밝히고자 하였다. 그 결과 역량기반 교육과정을 채택하고 적극적으로 실천하는 조기채택자에 해당하는 교원과 비교적 늦은 수용을 보인 후기채택자들은 (1) 상대적 이익, (2) 적합성, (3) 복잡성, (4) 시도, 지속가능성, (5) 관찰가능성, (6) 심리적 저항에서 차이가 존재했다. 이와 같이 대학의 역량기반 교육과정 도입이라는 혁신 채택 요인을 밝힘으로써 향후 대학의 혁신 과정에서 필수적인 구성원의 참여를 이끌어내기 위해 어떠한 노력이 필요할 것인지를 제시하였다.
The purpose of this study is to understand how the process of innovation diffusion in university organizations appears, and to explore the factors that influence the adoption of innovation by university faculties. In particular, it was analyzed through a survey on the perception of university faculties to see if there were any differences in the factors that influence the adoption of innovation according to the time of adoption of the university faculties. The results of the study showed the aspect of the university curriculum reform site regarding the acceptance and adoption of the diffusion of innovation suggested by Rogers to reflect the perceptions and behaviors of faculties, especially teachers. I wanted to highlight the central point. As a result, teachers who are exemplary early adopters who adopt and actively practice competency-based curricula and late adopters who show relatively late acceptance are (1) relative benefits, (2) relevance, (3) complexity, (4) There were differences in trial, sustainability, (5) observability, and (6) psychological resistance. Thus, by deducting the factors for adopting innovation, such as the introduction of competency-based curriculum in universities, it suggests what kind of effort will be required to induce innovation adoption and participation by decision makers, which are essential for enhancing educational excellence of university.
- Files in This Item
-
Go to Link
- Appears in
Collections - 문과대학 > 교육학부 > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.