학생의 학업성취 수준과 학교의 특성-학교급 및 교과별 학교배경 요인을 중심으로-Analysis of Student Achievement Level and School Characteristics: Focused on School Background Factors by School Level and Subject
- Other Titles
- Analysis of Student Achievement Level and School Characteristics: Focused on School Background Factors by School Level and Subject
- Authors
- 박상완; 박소영; 심현기
- Issue Date
- Jun-2022
- Publisher
- 한국교육행정학회
- Keywords
- National assessment of educational achievement(NAEA); Advanced level; Below-basic level; School background characteristics; 국가수준 학업성취도 평가; 우수학력; 기초학력미달; 학교배경 특성
- Citation
- 교육행정학연구, v.40, no.2, pp 31 - 56
- Pages
- 26
- Journal Title
- 교육행정학연구
- Volume
- 40
- Number
- 2
- Start Page
- 31
- End Page
- 56
- URI
- https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/152690
- DOI
- 10.22553/keas.2022.40.2.31
- ISSN
- 1226-8755
- Abstract
- 본 연구는 학생의 학업성취 수준과 학교배경 특성이 어떤 관련이 있는가를 체계적으로 분석하는 데 목적이 있다. 이를 위해 2019년 국가수준 학업성취도 평가에 참여한 중·고등학교 전체 459개교 학생 23,676명의 자료를 토대로, 학업성취 수준 우수학력 학생과 기초학력 미달 학생의 비율이 평균 이상으로 나타나는 학교를 각각 A집단과 B집단으로 구분하고 학교급 및 교과별 이들 학교의 분포 및 학교배경 특성을 분석하였다. 분석 결과, 첫째, 중학교와 고등학교 모두 수학교과에서 A집단의 비율이 다른 과목보다 낮은 반면 B집단의 비율은 다른 과목보다 높았다. 중학교 수학교과에서 B집단의 비율은 40%에 이르는 것으로 나타났다. 둘째, 학생의 학업성취 수준에 영향을 미치는 학교배경 특성을 분석한 결과, B집단에서 국공립학교와 남학교의 비율이 높았다. 지역별로는 읍면지역에 B집단이 많았으며, B집단에서 기초생활수급 학생수, 다문화가정 학생수가 많은 것으로 나타났다. 이는 학교급과 교과별로 일관된 경향을 보여주었다. 이러한 분석 결과를 토대로 학교간 여건 차이를 해소하기 위한 정책적 지원, 학업성취 수준에 따른 맞춤형 학생 지원, 학업성취에 영향을 미치는 학교배경 변인의 정교화 필요성 등을 제언하였다.
The purpose of this study is to analyze school characteristics that affect students' academic achievement levels. To this end, the data of 23,676 students from 459 middle and high schools participating in the 2019 NAEA were classified by school level and subject, and the overall average of students with advanced and below-basic levels was calculated. As a result of the analysis, first, the distribution of schools at advanced and below-basic levels (we call these groups A and B, respectively) was lower in math subjects than in other subjects in both middle and high schools. We found that the percentage of middle schools at a below-basic level in mathematics reached 40%. Second, the proportion of national and public schools and boys' schools was higher in schools at a below-basic level. By region, the proportion of schools at a below-basic level was higher in towns and villages than in any other region. The number of students receiving basic livelihood assistance and from multi-cultural families was found to be large in schools at a below-basic level. These patterns were consistent within the school level and subject. Based on these results, we suggest policy support that resolves differences in conditions between schools, provides customized student support based on the academic achievement levels and elaborates on school characteristic variables related to academic achievement.
- Files in This Item
-
Go to Link
- Appears in
Collections - 문과대학 > 교육학부 > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.