초등학생 과학 탐구과제 수행 특성 분석 및 채점기준 개발Analysis on the Characteristics and Criteria Development in Performing Science Inquiry Tasks for Elementary School Students
- Other Titles
- Analysis on the Characteristics and Criteria Development in Performing Science Inquiry Tasks for Elementary School Students
- Authors
- 함은혜; 이유경; 박소영; 박혜진; 이성혜
- Issue Date
- Apr-2022
- Publisher
- 한국과학교육학회
- Keywords
- Science-inquiry tasks; Science-inquiry process component; Science-inquiry competence component; Many-faceted Rasch model; Performance scoring criteria; 과학 탐구과제; 과학탐구 과정 요소; 과학탐구 역량 요소; 다국면 Rasch모형; 채점기준
- Citation
- 한국과학교육학회지, v.42, no.2, pp 239 - 252
- Pages
- 14
- Journal Title
- 한국과학교육학회지
- Volume
- 42
- Number
- 2
- Start Page
- 239
- End Page
- 252
- URI
- https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/152785
- DOI
- 10.14697/jkase.2022.42.2.239
- ISSN
- 1226-5187
2288-8489
- Abstract
- 이 연구는 초등학생 과학 탐구과제에서 관찰되는 수행의 특징을 분석하여 채점기준을 개발하기 위하여 수행되었다. 이를 위하여 초등학교 5학년 학생 75명의 과학 탐구활동보고서의 특징을 분석하고, 그 특징을 과학탐구 과정 요소와 역량 요소에 대한 이론 및 개념과 연계하여 체크리스트형 채점기준을 개발하였다. 개발된 채점기준을 활용하여 채점자 11인이 350여 개 과제를 교차채점하여 데이터를 생성하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 채점데이터는 피험자, 채점자, 채점항목의 3개 국면을 고려한 다국면 Rasch모형에 적합하였 으며, 22개 채점항목들의 적합도가 양호하였다. 둘째, 낮은 수행수준 에서 관찰가능한 특성은 과제에서 명시적으로 요구하는 질문에 답하거나, 사전에 학습한 과학적 개념을 활용하여 대상 혹은 현상을 관찰 하는 것인 반면, 높은 수행수준에서는 주어진 자료 이외의 추가자료를 탐색하거나 자신의 실험과정을 성찰하는 것이었다. 학생 수행 특성 분석에 근거한 채점기준표의 유용성과 활용을 위한 향후 과제가 논의되었다.
This study aims to develop performance criteria based on characteristics observed in science inquiry tasks for elementary school students. First, the performance characteristics by observing 70 fifth-grade elementary school students’ science inquiry activity report are listed. Second, the checklist-type scoring criteria in connection with the theoretical framework of scientific inquiry process and relevant competencies are developed. Third, with the developed scoring criteria, 11 raters participate in scoring 350 students’ reports. The main findings are as follow: first, the scoring data are well-fitted for the many-faceted Rasch model, and 22 scoring criteria are reasonably-well differentiated for various levels of proficiency. Second, at low performance level, observable characteristics are to answer questions explicitly required by the task or to observe objects or phenomena using pre-learned scientific concepts, while at high performance level, to explore additional data other than given data or to reflect on one’s experimental process. Based on the results, the usefulness of analyzing students’ performance characteristics for developing the scoring criteria, and further research directions are discussed.
- Files in This Item
-
Go to Link
- Appears in
Collections - 문과대학 > 교육학부 > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.