Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

90년대생 교사 특성 분석: 세대 특성과 개인 특성을 중심으로An Analysis on the Characteristics of Teachers Born in the 1990s: Inter-generational and Intra-generational Differences

Other Titles
An Analysis on the Characteristics of Teachers Born in the 1990s: Inter-generational and Intra-generational Differences
Authors
박상완박소영
Issue Date
Mar-2022
Publisher
한국교원교육학회
Keywords
90년대생 교사; 세대 연구; 교직문화; 세대 간 차이; 세대 내 차이; Teachers Born in the 1990s; Generational Research; Teacher Culture; Intergenerational Differences; Intra-generational Differences
Citation
한국교원교육연구, v.39, no.1, pp 1 - 30
Pages
30
Journal Title
한국교원교육연구
Volume
39
Number
1
Start Page
1
End Page
30
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/152881
DOI
10.24211/tjkte.2022.39.1.1
ISSN
1738-7256
Abstract
본 연구는 90년대생 교사의 특징을 드러내되, 세대의 다차원적 성격과 이질성에 주목하여 기존의 세대 연구의 한계를 극복하고자 하였다. 연구를 위해 90년대생 교사 10명을 학교급과 지역을 고려하여 목적 표집하여 면담을 진행하고, 90년대생의 특성에 대한 연구 신뢰도를 높이기 위해 비90년대생 교사 7명을 추가로 면담하였다. 연구 결과는 크게 90년대생 교사의 특징과 교직문화에 미치는 영향으로 구분하여 기술하였다. 90년대생 교사는 직업으로서 교직을 인식하고, 학교생활과 개인생활의 구분이 뚜렷하였다. 이들은 정보화 기기를 잘 활용하고 수업 개선에 관심이 많았으며, 나만의 방식으로 학급을 경영하였다. 이들은 교내보다 온라인 커뮤니티를 통해 동료 교사들과 교류하는 경향이 있었고, 연공서열을 중시하여 업무를 배분하는 관행을 비판하였다. 승진, 워라밸을 중시하는 특성은 개인별로 차이가 있었다. 90년대생 교사의 특성은 학교에서 합리적이고 개방적으로 사고할 가능성을 높이고 수업 반성 및 개선에 자극을 주었다. 그러나 교사 간 소통이 약화될 우려가 있었으며 승진과 관련된 기존 행태를 답습하는 경향이 있었다.
This study attempted to overcome the limitations of existing generational research by paying attention to the multi-dimensional characteristics and heterogeneity of the generation while revealing the characteristics of teachers born in the 1990s. For the study, 10 teachers born in the 90s were interviewed in consideration of school level and region, and 7 more teachers born in the non-90s were interviewed to increase the reliability of research. The research results were largely divided into the characteristics of teachers born in the 1990s and their influence on teacher culture. Teachers born in the 1990s recognized teaching as a job, and the distinction between school life and personal life was clear. They were interested in using multimedia devices well and improving classes, and managed classes in their own way. They interacted with fellow teachers on-line rather than on-site schools, and criticized the school culture of emphasizing seniority. The characteristics that value work-life balance differed from person to person. The characteristics of teachers born in the 1990s increased the likelihood of thinking reasonably and openly in schools and stimulated class reflection and improvement. However, there was a concern that communication between teachers would weaken, and there was a tendency to follow existing behaviors related to promotion.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
문과대학 > 교육학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, So Young photo

Park, So Young
문과대학 (교육학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE