Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

음악치료사의 임상에서 음악저작물 이용실태와 음악저작권에 대한 인식 및 준수행동 조사A Survey on the Perception and Compliance Behavior for Music Copyright and Utilization of the Musical Works of Music Therapist in the Clinical Settings

Other Titles
A Survey on the Perception and Compliance Behavior for Music Copyright and Utilization of the Musical Works of Music Therapist in the Clinical Settings
Authors
김효란황은영
Issue Date
Mar-2022
Publisher
한국예술교육학회
Keywords
음악치료사; 음악저작권; 인식; 준수행동; 조사연구; Music Therapist; Music Copyright; Perception; Compliance Behavior; Survey Research
Citation
예술교육연구, v.20, no.1, pp 111 - 130
Pages
20
Journal Title
예술교육연구
Volume
20
Number
1
Start Page
111
End Page
130
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/152898
ISSN
1738-8309
Abstract
본 연구는 음악치료사의 임상에서 음악저작물 이용실태와 음악저작권에 대한 인식 및 준수행동에 대해 알 아보고 이를 통해 음악치료사를 대상으로 음악저작권 인식을 높이고 저작권 교육 등을 활성화하기 위한 기초 자료로 활용하고자 한다. 음악치료사 87명의 설문 자료를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 음악치료사들의 저작권법에 대한 인식도는 전반적으로 낮았으며, 연령대가 낮을수록 올바른 저작물 이용에 대한 이해도가 높 았다. 반면 음악저작권에 대한 인식도는 높았으며, 음악저작물은 보호가 필요하고 아직 사회 내에서 인정받 지 못한다고 느끼고 있었다. 둘째, 저작권법 인식도가 높은 치료사들이 저작권 소양 및 준수행동 평균 점수 도 더 높은 것으로 나타났다. 셋째, 음악치료사는 세션 내에서 주로 라이브반주를 사용하고 1회 기당 3~4개 의 음악을 사용하며, 감상 중재 방법이 가장 많은 저작권 문제를 일으킨다고 인식하고 있었다. 또한 임상에 서 저작권 문제를 경험해 본 치료사들은 주로 세션 음악 선정 및 세션 자료의 소셜 미디어 공유에 있어 가장 큰 어려움을 겪는 것으로 나타났다. 넷째, 음악치료사들은 음악치료사에게 음악저작권 교육이 필요하다고 인 식했고, 음악저작권 보호와 올바른 인식을 갖기 위해서 저작권 교육 및 홍보가 가장 필요한 부분이라고 응답 하였다. 또한 교육에 대한 참여 의향도 매우 높게 나타났다. 본 연구의 결과는 임상 치료사들을 대상으로 저 작권에 대한 인식과 준수 행동을 알아보고 이후 저작권 관련 연구와 교육을 위한 기초자료를 마련했다는 점 에 의의를 갖는다.
This study aims to identify music therapists’ musical work use status at clinical settings and their awareness of musical copyright and observance behavior and then utilize these as basic data for in- creasing music therapists’ awareness of musical copyright and activating their copyright education. The results of analyzing the survey data for 87 music therapists are as follows. First, music therapists’ awareness level of copyright law was generally low. As they became younger, their understanding of protected works and freely-available works was high. On the other hand, their awareness level of mu- sical copyright was high. And they thought that protection of musical works would be needed and felt that musical works had not been acknowledged in our society yet. Second, therapists whose aware- ness level of copyright law was high appeared to have a high average score in copyright literacy and observance behavior. Third, they thought that music therapists were using live accompaniment largely in a session and 3-4 music pieces per session. And the intervention method utilizing copyright prob- lem appreciation caused the most copyright-related problems. Moreover, therapists who had experi- enced copyright-related problems at clinical settings experienced the biggest difficulties when select- ing largely session music and sharing session data into social media. Fourth, Music therapists felt the need for music copyright education. To protect music and have right awareness toward musical copyright, musical copyright education and promotion are the most essential parts. Furthermore, par- ticipation intention for musical copyright education programs appeared very high. This study has sig- nificance in that it looked at clinical therapists’ awareness of copyright and observance behavior and provided basic data for copyright-related researches and education.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
음악치료대학원 > 임상음악치료학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Hwang, Eun Young photo

Hwang, Eun Young
음악치료대학원 (임상음악치료학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE