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페이스북에 대한 인지된 개인화가 사용자 반응에 미치는 영향The Impacts of Perceived Personalization on User Responses toward Facebook

Other Titles
The Impacts of Perceived Personalization on User Responses toward Facebook
Authors
이주희문장호
Issue Date
Mar-2020
Publisher
한국광고홍보학회
Keywords
SNS ∙소셜미디어 ∙페이스북 ∙개인화 ∙사용자 반응; SNS ∙Social media ∙Facebook ∙Personalization ∙Consumer response
Citation
광고연구, v.124, pp 5 - 36
Pages
32
Journal Title
광고연구
Volume
124
Start Page
5
End Page
36
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/1576
DOI
10.16914/ar.2020.124.5
ISSN
1227-8181
Abstract
본 연구는 대표적 SNS인 페이스북을 대상으로 소셜미디어 사용자들이 인지하는개인화서비스의 구성 요인을 파악하고, 이 인지된 개인화 정도가 미디어에 대한반응에 어떠한 영향을 미치는지 탐색하고자 하였다. 연구 결과, 페이스북에 대한인지된 개인화는 ‘페이스북 광고의 개인화’, ‘행동정보 기반 개인화’, ‘관계정보 기반 개인화’의 세 가지 요인으로 구성됨을 확인하였다. 이는 사용자들이 페이스북의 개인화를 크게 페이스북 광고의 개인화, 페이스북에서 활동한 내역을 바탕으로추천 게시물이 보이는 것과 같은 행동정보 기반의 개인화, 페이스북에서 친구를맺을 수 있도록 개인화된 추천이 보이는 관계정보 기반 개인화로 나누어 인지하는것으로 해석할 수 있다. 다음으로 페이스북 사용자들이 인지하는 개인화 수준에따른 사용자 반응의 차이를 분석한 결과, 페이스북에 대한 인지된 개인화에 따라페이스북에 대한 태도, 신뢰도, 지속사용의도, 프라이버시 우려가 달라짐을 파악하였다. 구체적으로, 사용자들이 페이스북의 개인화 수준을 높게 인지할수록 페이스북에 대해 긍정적인 태도와 높은 신뢰도를 형성하였고, 지속사용의도 또한 증가하였다. 반면에 예측과는 달리 인지된 개인화 수준이 높을수록 프라이버시 우려는감소하는 것으로 나타났다. 본 연구는 소셜미디어 사용자가 인지하는 개인화의세 가지 구성요인을 밝히고, 이 인지된 개인화가 미치는 영향을 검증함을 통해,점차 개인화 기능이 강화되고 있는 소셜미디어 환경 속에서 사용자에 대한 보다깊이 있는 이해를 가능하게 해줄 것으로 기대한다.
The purpose of this study is (1) to examine the factors which comprise users’ perceived personalizationof Facebook and (2) to explore the impacts of the perceived personalization on users’ responsestoward Facebook. In result, three factors were drawn: ‘Personalization of advertisements on Facebook’,‘Personalization based on user’s behavior information’, and ‘Personalization based on user’srelationship information’. This implies that the users perceive Facebook's personalization as threecategories: personalization of advertisements on Facebook, personalization based on user’s behaviorinformation such as recommended posts from Facebook activities, and personalization based onuser’s relationship information such as individualized recommendations for friends. In addition, theresults indicated that the degree of user’s perceived personalization affects the user’s responsestoward Facebook such as attitude, credibility, continuing intention to use, and privacy concern towardFacebook. In specific, users who perceive Facebook's personalization level greater were observedto have more positive attitude and greater credibility toward Facebook, as well as increased continuingintention to use. On the other hand, contrary to the speculation, greater personalization level wasassociated with less privacy concern. By identifying three component factors of personalizationperceived by SNS users and investigating their effects, the present study is expected to betterunderstand the SNS users in the era of personalization.
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Moon, Jang Ho
사회과학대학 (홍보광고학과)
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