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이슬람 문화권 소비자의 한류에 대한 태도 유형 Q 방법론적 접근Islamic Culture Consumers' Attitudes toward the Hallyu: Q-Methodology Approach

Other Titles
Islamic Culture Consumers' Attitudes toward the Hallyu: Q-Methodology Approach
Authors
서용구김장현
Issue Date
Mar-2020
Publisher
한국문화산업학회
Keywords
Islamic Culture; Korean Wave; Q-Methodology; Global Perspectives; Economic Perspectives; Young Generation Perspectives; Cultural Appropriators; 이슬람 문화; 한류; Q 방법론; 국제적 관점자; 경제적 관점자; 젊은 세대 관점자; 문화전이자
Citation
문화산업연구, v.20, no.1, pp 1 - 8
Pages
8
Journal Title
문화산업연구
Volume
20
Number
1
Start Page
1
End Page
8
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/1583
DOI
10.35174/JKCI.2020.03.20.1.1
ISSN
1598-0936
Abstract
이 연구는 성장 잠재력이 높은 기회 시장이지만 문화적 특성으로 인해 다른 시장에 비해 상대적으로 접근하기 쉽지 않은 이슬람 문화 소비자들의 한류에 대한 태도 유형을 확인하고자 한다. 이를 위해 먼저 기존 연구를 검토하였으며, 논의를 통해 32 개의 진술을 표집하였다. 이를 토대로 29 개의 진술문을 수집하였으며, 이슬람 문화권 소비자들로부터 Q 분류 프로세스를 통해 데이터를 수집하였다. 수집 된 데이터는 QUANL 프로그램을 통해 Q 계수로 분석되었다. Q 방법론 분석을 기반으로 국제적 관점자, 경제적 관점자, 젊은 세대 관점자, 문화전이자의 네가지 유형이 정의되었다. 본 연구의 결과는 이슬람 문화 소비자의 한류에 대한 태도의 유형을 분류하고 이슬람 문화 또는 국가의 한류 관련 연구 및 산업에 기여할것으로 기대된다.
This study aims to identify the types of Attitude toward Korean Wave among consumers of Islamic culture, although it is a market of opportunities with high growth potential, but it is relatively inaccessible compared to other markets due to its cultural characteristics. In order to confirm the attitude of the Islamic culture consumer toward the Korean Wave, the following procedure was conducted. First, 32 statements were collected through review of existing studies and discussion with researchers. Then, data were collected through the Q classification process for 29 Muslim culture consumers country. Collected data were analyzed by Q factor through QUANL program. Based on the Q methodology analysis, four types were defined: global perspectives, economic perspectives, young generation perspectives, and cultural appropriators. And based on the score of each type, the characteristics of the type. We also identified statements that are common to each type. The results of this study categorize the types of attitudes toward the Korean Wave in the Islamic culture consumers, and are expected to contribute to the research and industry related to the Korean Wave in the Islamic culture or country
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Suh, Yong Gu
경상대학 (경영학부)
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