Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

초등학생의 학업성취에 영향을 미치는 교사-학생 관계와 학급풍토 및 학습몰입의 경로 분석

Authors
이숙정
Issue Date
Nov-2010
Publisher
한국초등교육학회
Citation
초등교육연구, v.23, no.4, pp 207 - 227
Pages
21
Journal Title
초등교육연구
Volume
23
Number
4
Start Page
207
End Page
227
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/159269
ISSN
12293938
Abstract
본 연구의 목적은 초등학교 고학년 학생들이 지각하는 교사-학생 관계가 학급풍토와 학습몰입 및 학업성취에 어떠한 영향을 미치는지, 그리고 각 변인들 간의 경로모형은 어떠한지에 대해 알아보는 것이다. 연구 목적을 달성하기 위해, 2010년 6월~7월까지 서울과 경기도에 거주하는 초등학교 5, 6학년 학생들을 대상으로 설문지를 배부하였다. 회수된 설문지 중 유효한 설문지 318부가 최종 분석대상이 되었다. 변인들 간의 관계를 알아보기 위해 기술통계, 상관분석, t-검증, 경로모형 분석을 하였다. 연구결과, 첫째, 교사-학생 관계, 학급풍토, 학습몰입과 학업성취는 모두 유의미한 상관관계를 갖는 것으로 나타났다(r=.24~.55, p<.01). 교사-학생 관계는 자율적 학급풍토와 가장 높은 상관(r=.55)을 보였으며, 학습몰입의 하위요인 중 인지적 몰입과 r=.25, 정의적 몰입과 r=.39의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 관련 선행연구들을 이론적 토대로 하여 교사-학생 관계가 학급풍토와 학습몰입을 매개로 하여 학업성취에 영향을 미치는 연구모형을 설정하고 검증을 실시하였다. 모형검증 결과, 교사-학생관계는 학급풍토와 학습몰입을 매개로 학업성취에 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 교사-학생관계는 학습몰입에 직접적인 영향을, 학급풍토는 학업성취에 간접적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 이러한 경로모형의 적합도 지수들을 산출한 결과, 모두 양호했으며(GFI, CFI, NFI>.90), 통계적으로도 유의한 결과를 보여주었다. 본 연구결과는 학생들이 지각하는 교사의 특성과 교사와의 관계, 그리고 이와 밀접한 관계가 있는 학급풍토가 초등학교 고학년 아동들의 성공적인 학교생활에 유의한 변인임을 시사하고 있다.
The purpose of this study is to investigate the relations of teacher-student relationships, class climate, learning flow, and academic achievement. In order to accomplish this purpose, this study gathered data of 318 students from the elementary schools. The instruments used for the study were a teacher- student relationship scale, a class climate scale, a learning flow scale, and the level of academic achievement. Several statistical procedures were carried out. Correlation analysis, Mean(SD), t-test, and path analysis were deployed to examine the relations between the teacher-student relationships, class climate, learning flow, and academic achievement by using the SPSS PC 17.0 and AMOS 4.0 programs. The major findings of this study appeared as follows. First, there were positive correlations between the teacher-student relationships and class climate(.55**), cognitive learning flow(.25**), affective learning flow(.39**), and academic achievement(.24**)(p<.01). Second, results of the path analysis illustrated that teacher-student relationships indicator had direct impacted on the class climate(beta=.55), cognitive learning flow(beta=.17), and affective learning flow(beta=.32). However, teacher-student relationships indirectly effected on academic achievement by mediation of class climate and cognitive and affective learning flow. Futhermore, class climate did not have direct impact on academic achievement. The indices of the best fit model on these variables were adequate(GFI, NFI, CFI>.90). This study shows that the teacher-student relationships are the significant predictor for the cognitive, affective and environmental aspects of the school effects during the elementary school ages.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
대학 > 기초교양대학 > 기초교양학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Sook Jeong photo

Lee, Sook Jeong
기초교양대학 (기초교양학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE