Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

아동의 ADHD 증상과 SCT가 내재화·외현화 문제 및 학업적 사회적 기능에 미치는 영향Effects of ADHD symptoms and SCT in children on internalizing and externalizing problems and academic and social functions

Other Titles
Effects of ADHD symptoms and SCT in children on internalizing and externalizing problems and academic and social functions
Authors
하은혜조영경
Issue Date
Jun-2019
Publisher
한국정서행동장애학회
Keywords
Sluggish cognitive tempo; ADHD; depression; anxiety; aggression; academic function; social function; 굼뜬 인지적 속도(SCT); ADHD; 우울; 불안; 공격성; 학업적 기능; 사회적 기능
Citation
정서·행동장애연구, v.35, no.2, pp 311 - 335
Pages
25
Journal Title
정서·행동장애연구
Volume
35
Number
2
Start Page
311
End Page
335
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/1810
DOI
10.33770/JEBD.35.2.15
ISSN
1226-4415
2733-9106
Abstract
본 연구는 복지시설 아동을 대상으로 ADHD증상인 주의력결핍 및 과잉행동 충동과 굼뜬인지적템포(Sluggish Cognitive Tempo: 이하 SCT)가 내재화·외현화 문제와 학업적·사회적 기능에 미치는 영향력을 검증하였다. 연구대상은 ‘복지시설 아동 치료재활 지원 시범사업(Child Welfare Association & Ministry for Health and Welfare, 2013, 2014)에 참여한 아동 378명(남:232명, 여:146명)이며 수집된 자료는 위계적 회귀분석으로 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, ADHD 증상을 통제한 상태에서 내재화 문제인 우울증상, 불안증상에 대해 SCT의 영향력은 유의하였으며, SCT의 상대적 영향력이 ADHD 증상에 비해 더 크게 나타났다. 둘째, ADHD 증상을 통제한 상태에서 외현화 문제인 공격성에 대해 SCT의 영향력은 유의하지 않았으며, 과잉행동충동은 공격성에 유의한 영향을 미쳤다. 셋째, ADHD 증상을 통제한 상태에서 학업적 기능에 대한 SCT의 영향력은 유의하지 않았으며, ADHD증상인 주의력결핍과 과잉행동 충동은 학업적 기능에 유의한 영향을 미쳤다. 넷째, ADHD 증상을 통제한 상태에서 사회적 기능에 대해 SCT의 영향력은 유의하였으나, 주의력결핍의 영향보다 낮게 나타났다. 본 연구결과는 내재화 문제인 우울 및 불안증상과 사회적 기능에 대하여 SCT의 독립적인 영향력을 검증하여 SCT의 임상적 유용성을 확인하였다. ADHD 증상인 주의력결핍과 과잉행동 충동성과 SCT 증상의 특성을 종합적으로 고려하여 임상적 개입이 필요함을 시사한다.
In this study, the effects of ADHD symptoms, attention deficit, and hyperactivity-impulsiveness, and Sluggish Cognitive Tempo (SCT) on internalization and externalization issues and academic and social functions were verified for children in welfare facilities. The study target was 378 children (Male:232 / Female:146) who participated in the 'Child Welfare Association & Ministry for Health and Welfare' (2013 and 2014), and the data were analyzed as hierarchical regression. The results of the study are as follows: First, the SCT's influence on the internalization problem of depression and anxiety symptoms with controlled ADHD symptoms was significant, and the relative influence of SCT was greater than that of ADHD symptoms, hyperactivity-impulsiveness. Second, the SCT's influence on the extroversion symptom, aggression, was not significant with controlled ADHD symptoms, and hyperactivity-impulsiveness had a significant impact on aggression. Third, the SCT's influence on academic functions under ADHD symptoms was not significant, and ADHD symptoms, such as attention deficit and hyperactivity-impulsiveness had an effect significantly on academic functions. Fourth, the impact of SCT on social functions when ADHD symptoms were controlled was significant but lower than attention deficit. The results of this study confirmed the independent impact of SCT on depression, anxiety and internalization of social functions. This suggests that appropriate intervention is necessary with the consideration of the characteristics of ADHD symptoms, attention deficit, hyperactivity-impulsivity, and SCT symptoms.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
생활과학대학 > 아동복지학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Ha, Eun Hye photo

Ha, Eun Hye
생활과학대학 (아동복지학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE