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대학 페이스북에 대한 재학생 이용동기의 탐색적 연구The Exploratory Study of College Students’Motivation for the College Facebook Based on Factor Analysis

Other Titles
The Exploratory Study of College Students’Motivation for the College Facebook Based on Factor Analysis
Authors
조삼섭
Issue Date
Oct-2018
Publisher
한국콘텐츠학회
Keywords
페이스북; 대학; 대학생; 친밀감; 정보획득; 업데이트; 이용 동기; Facebook; College; College Students; Intimacy; Information Seeking; Update; Motivations to Use
Citation
한국콘텐츠학회 논문지, v.18, no.10, pp 111 - 120
Pages
10
Journal Title
한국콘텐츠학회 논문지
Volume
18
Number
10
Start Page
111
End Page
120
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/4224
DOI
10.5392/JKCA.2018.18.10.111
ISSN
1598-4877
2508-6723
Abstract
대학에서 운영하는 페이스북에 대한 대학생들의 인식을 설문조사를 통해 요인분석한 결과, 대학생들은 정서적 친밀감, 정보 업데이트성, 일상공유 욕구, 시간활용 동기, 정보획득 등의 요인으로 페이스북을 활용하려는 동기로 나타났다. 이러한 요인을 가지고 페이스북에 대한 참여의향을 회귀분석한 결과, 콘텐츠가 정서적 친밀도 높은 내용, 주기적인 정보의 업데이트성, 일방적 정보제공보다는 일상공유 콘텐츠가 재학생들의 페이스북 참여의향에 영향을 주는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 대학 페이스북 운영시 일방적인 정보제공 매체로서 소셜미디어를 활용하기 보다는 수용자 학생들의 동기파악을 통해 친밀감제고, 일상공유와 같은 친구 만들기가 중요하다는 점을 시사한다.
The rapid use of Facebook among colleges, the present study was to explore the motivations of college owned Facebook among college students. The factor analysis The factor analysis showed that the college students perceived that the intimacy, update of college information, sharing daily lives, use of time, seeking useful information are important motivations when they use college Facebook. The extracted factors such as emotional intimacy, information update and sharing daily lives also play significant variables to affect Facebook effectiveness such as “like” and “sharing others.” The results suggest that Facebook managers need to use college Facebook as a social medium not by one way communication medium to the college students.
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