Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

리안(李安)영화와 ‘여성’ 재현의 정치Ang Lee Film and Politics of Representing 'Women'

Other Titles
Ang Lee Film and Politics of Representing 'Women'
Authors
신동순
Issue Date
Jun-2018
Publisher
비교문화연구소
Keywords
Ang Lee’s cinema; Women's consciousness; patriarchy; state power; cultural location; Western society; oriental consciousness; 리안영화; 여성의식; 가부장제; 국가권력; 문화위치; 서구사회; 동양의식
Citation
비교문화연구, v.51, pp 193 - 212
Pages
20
Journal Title
비교문화연구
Volume
51
Start Page
193
End Page
212
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/4441
DOI
10.21049/ccs.2018.51..193
ISSN
1598-0685
2671-9088
Abstract
논문은 리안(李安)영화가 진행하는 여성 재현(응시)의식을 살펴보고자 한다. 미국 사회에서 활동하고 있는 리안의 문화적 정체성에 주목하며, 때로는 주류가 아닌 주변인으로 위축되고 억눌려졌던 자신의 불안한 위치와 정체성을 여성과 동일시했다고 하는 감독의 영화의식 속에서 ‘여성’을 들여다보고자 한다. 논문은 서양사회에서 대만인 디아스포라 동양 남성 감독 리안이 영화에서 ‘여성’을 어떻게 재현하고 있는지, 동양 남성으로서 가부장제 남성 의식을 내면화하고 있는 그가 ‘여성’에 대해 어떤 응시를 진행하는지 주변인(이방인)으로서 중심을 어떻게 해체하고 있는지 그의 방식을 살펴보고자 한다. 리안 영화는 여성들이 국가권력에 의해 구국의식 안으로 포획되고 있는 지점을 연출하고 있다. 국가는 그녀들에게 구국이라는 대의의 책무와 책임을 강제하고, 이런 국가에 그녀들은 때로 균열을 진행한다. 식민 조국의 해방에 적극 동참하지만 그 속에서 국가가 보여주는 기만성을 폭로하고, 또 생명을 조작하며 안보 강화만을 주장하는 국가의식의 허위성을 폭로한다. 또 그의 영화는 동ㆍ서양의 부권(父權)과 부권(夫權)을 해체하기도 한다. 감독은 중국 여성의 신체가 식민자 앞에서 발가벗겨져 전시되고 구국이라는 이름으로 강제되는지 주목한다. 그녀들의 신체는 가부장제 이데올로기에 억눌려 이상 징후를 보이거나 아들을 낳는 생산의 도구로 강요되고, 중화 전통 문화 아래 감정의 표출을 억압당하며 절제된 감정의 신체로 표상되고 있다.
This paper attempts to explore how Ang Lee depicts Asian and Western women in his films. We focus on two parts of his consciousness First, Ang Lee does not consider himself a feminist, he understands the world in terms of women who play societal roles. Second, Ang Lee's films reflect his identity in a juxtaposition model, in which he is a member of mainstream American society and also holds an onlooker's viewpoint at the same time. He depicts women, who are often marginalized or considered the minority, and their feminist ideals, as means that break down the authority of the father and the man, the traditional ideology, and the male dominant nationalism. Chinese women in movies divide apart traditional Chinese patriarchal ideology and male-dominated anti-Japanese sentiments. Also, the Western women in his films reveal the non-stereotypical appearance of Western society in the 1970s and 1980s, with daily tension, anxiety, abdominal pain and anger, silence and anxiety about homosexual husbands, and excessive obsession. The director’s portrayal of women not only separates the male-centered and Western-centered discourse, but also reveals a self-division of internalized masculine patriarchal Asian thought consciousness.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
문과대학 > 중어중문학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Shin, Dong Soon photo

Shin, Dong Soon
문과대학 (중어중문학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE