Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

이야기나누기 수업절차모형을 적용한 유아교사의 임상장학 효과A Field Study on the Effects of Story-Telling Instructional Process Model on Teacher's Teaching Skills.

Other Titles
A Field Study on the Effects of Story-Telling Instructional Process Model on Teacher's Teaching Skills.
Authors
정영희
Issue Date
Feb-2006
Publisher
미래유아교육학회
Keywords
Story-Telling; Clinical Supervision; Instructional Process Model; 이야기나누기; 임상장학; 이야기나누기 수업절차모형; Story-Telling; Clinical Supervision; Instructional Process Model
Citation
미래유아교육학회지, v.13, no.1, pp 195 - 229
Pages
35
Journal Title
미래유아교육학회지
Volume
13
Number
1
Start Page
195
End Page
229
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/56779
ISSN
1229-3083
Abstract
>본 연구는 이야기나누기 수업절차모형을 개발 및 적용하여 유치원과 어린이집 유아교사에 대한 임상장학 효과를 파악하기 위한 목적으로 이루어 졌다. 연구결과 첫째, 이야기나누기 수업절차모형을 적용한 임상장학 집단 유아교사들은 통제집단 유아교사들에 비하여 이야기나누기 수업활동 능력이 향상되었다. 둘째, 이야기나누기 수업절차모형의 적용 효과는 5년 미만의 유아교사들에 비하여 5년 이상의 경력을 소유한 유아교사들에게서 더 높게 나타났다. 셋째, 이야기나누기 수업절차모형의 적용 효과는 2-3년제 전문대학을 졸업한 교사들과 4년제 대학교 이상을 졸업한 교사들 사이에는 통계적으로 유의미한 차이가 없었다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE