Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

자기주도학습을 평가요소로 반영한 입학사정관전형 사례 분석Case Analysis on the Application of Self-directed learning as an evaluation element in the university Admission Officer screening

Other Titles
Case Analysis on the Application of Self-directed learning as an evaluation element in the university Admission Officer screening
Authors
이호섭김정희
Issue Date
Jun-2011
Publisher
한국교육정치학회
Keywords
자기주도학습; 입학사정관전형; 고교 교육과정; 학생선발; self-directed learning; admission officer evaluation; high school curriculum; student selection
Citation
교육정치학연구, v.18, no.2, pp 161 - 181
Pages
21
Journal Title
교육정치학연구
Volume
18
Number
2
Start Page
161
End Page
181
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/6994
ISSN
1226-7856
Abstract
본 연구는 2010학년도 대학입학전형 중 자기주도학습을 주요한 학생선발 준거로 제시한 A대학의 입학사정관전형 선발 과정과 결과, 그리고 사례 대학의 입학사정관전형 합격생과 인터뷰를 실시하였다. 사례 대학의 자기주도학습 입학사정관전형을 분석한 결과, 1단계 전형과 2단계 전형에서 자기주도학습 우수성에 대한 평가결과가 합격여부에 가장 큰 영향력을 가지는 것으로 나타났다. 따라서 자기주도학습에 대한 평가는 대학이 선발하고자 하는 학생을 적합하게 선발할 수 있는 변별력을 갖춘 평가요소로 활용이 가능하다. 이러한 분석결과를 토대로 고등학교 교육과정의 충실화, 사교육비 부담 감소, 입학사정관전형의 학생 선발 결과타당도를 제고할 수 있는 자기주도학습 평가방법의 개선방향에 기여하고자 한다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
대학 > 기초교양대학 > 기초교양학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Ho Seub photo

Lee, Ho Seub
기초교양대학 (기초교양학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE